Webinaari 60 kysymystä koronasta – ajankohtaiset työoikeudelliset vastaukset
Ajankohta: | Tiistai 26.01.2021, klo 9:00 - 10:30 |
Paikka: | Oma työpiste |
Osoite: | Webinaari |
60 kysymystä koronasta – ajankohtaiset työoikeudelliset vastaukset
Kuinka toimia, kun sekä terveys että talous haluttaisiin turvata?
Mitä työnantaja voi käytännössä vaatia tai kieltää – esimerkiksi viranomaissuositusten pohjalta? Miksi suosituksen perusteella saa toisinaan käskeä? Milloin kyse on työntekijän vapaaehtoisesta valinnasta? Voiko siitä kuitenkin seurata hänelle jotain, esimerkiksi muutoksia työtehtäviin tai palkatonta poissaoloa?
Kuinka etätöihin nyt kannattaa suhtautua? Miten työturvallisuus taataan? Jos työt tai rahat loppuvat, niin millä ehdoilla ja aikatauluilla nyt saakaan lomauttaa tai irtisanoa?
Kenelle
Webinaari on suunnattu työnantajan edustajille, kuten johtajille, lähiesimiehille ja työsuojelupäälliköille – sekä henkilöstöhallinnon asiantuntijoille ja palkanlaskijoille. Kohderyhmään kuuluvat kaikki työnantajat niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla ja esimerkiksi järjestöissä. Webinaari soveltuu mainiosti myös muun muassa luottamusmiehille ja -valtuutetuille sekä muille henkilöstön edustajille.
Hyöty osallistujalle
Koronaviruspandemia aiheuttaa edelleen poikkeuksellisia tilanteita, joihin työnantajien on syytä varautua. Osallistumalla tähän webinaariin saat ajantasaista tietoa työ- ja virkamiesoikeuden näkökulmasta. Pääset myös kysymään suoraan juristilta.
Tämä webinaari tarjoaa monipuolisen ja käytännönläheisen kattauksen työnantajan
- työnjohdollisista ja
- rahallisista
oikeuksista ja velvollisuuksista erilaisissa ajankohtaisissa käytännön tilanteissa, joissa koronaviruksen aiheuttamia tuhoja pyritään minimoimaan työ- ja virkamiesoikeudellisin keinoin.
Käymme läpi erityisesti niitä seikkoja, jotka ovat muuttuneet hiljattain tai pian muuttumassa: muun muassa lakipykäliä ja aluehallintovirastojen päivitettyjä linjauksia. Parhaan kokonaiskuvan saamiseksi tarkastelemme myös työntekijöiden oikeuksia ja velvollisuuksia.
Ohjelma
Kysymykset ja vastaukset ryhmittyvät näiden teemojen alle:
Onko työpaikan ohjeita ja muita asiakirjoja syytä päivittää?
- Suositukset ja vapaaehtoisuus – vai kuitenkin työnantajan käsky?
- Uusien lakimuutosten käytännön merkitys
- Valtakunnallisten ja alueellisten viranomaislinjausten vaikutukset
- Ajantasaiset riskikartoitukset
Mitä työnantaja saa määrätä ja mitä ei?
- Suojavälineet ja rokotukset
- Etä- ja lähityön teettämisen tavat
- Työntekijän lojaalisuus ja työkyvyn säilyttäminen vapaa-ajalla
- Seuraukset, jos työntekijä ei toimi määräyksen mukaan
Poissa työpaikalta – palkalla vai palkatta?
- Palkallinen työskentely karanteenissa tai sen kaltaisissa olosuhteissa?
- Palkattomat poissaolot työntekijän valinnan tai viranomaismääräyksen johdosta?
- Kun odotellaan työntekijän tai hänen lapsensa koronatestiin pääsyä tai testin tuloksia eivätkä etätyöt ole mahdollisia?
- Voimassa olevat määräajat, kun työnantajalla on tarve vähentää työvoimaa – eli millä aikatauluilla nyt voi lomauttaa tai irtisanoa taloudellisilla ja tuotannollisilla perusteilla?
Muuta ajankohtaista huomioon otettavaa?
Aikaa osallistujien kysymyksille
Ajankohta: 26.1.2021 klo 9:00 – 10:30
Webinaarikoulutuksen hinta: Kauppakamarin jäsenille 145 euroa (+ alv 24 %) ja muille 245 € ( + alv 24%). Sisältää koulutusmateriaalin.
Ilmoittautuminen: Ilmoittautumiset 19.1.2021 mennessä alla olevalla lomakkeella.
Peruutusehdot: Peruutukset korvauksetta viimeistään viikkoa ennen koulutuksen alkamista. Muussa tapauksessa kauppakamari perii 50 % kurssimaksusta.
Täytä alla oleva lomake ja paina lähetä-nappia: