03.02.2022 Hybridityö työlainsäädännön, verotuksen ja sosiaaliturvan näkökulmasta
Olen muuttamassa lämpöisempään maahan vähäksi aikaa ja ajattelin hoitaa sieltä työt, lienee OK?” Tämä kysymyksen muotoon asetettu toteamus on esitetty useille työnantajille viime aikoina. Mitä vastaat ja mitä kaikkea on otettava huomioon? Olemme tottuneet koronapandemian aikana etätyöskentelyyn. Se asettaa työnantajalle uusia haasteita. Työnantajan velvollisuudet ovat voimassa silloinkin, kun työpiste sijaitsee työntekijän kotona tai työtä tehdään kenties kokonaan eri maasta. Suomen rajojen ulkopuolella työskentely haastaa myös tarkastamaan verotukseen ja sosiaaliturvaan liittyvät asiat. Myös Suomen sisällä eri toimipaikoissa työskentelyssä on asioita, jotka työnantajan on hyvä ottaa huomioon.
Tilaisuudesssa saat vastauksia mm. näihin kysymyksiin:
- Mitä työnantajan kannattaa ottaa huomioon, jos työntekijä haluaa tehdä oma-aloitteisesti etätöitä ulkomailta?
- Missä tilanteissa kannattaa tehdä erillinen etätyösopimus?
- Mitä työturvallisuuteen liittyvä seikkoja pitää ottaa huomioon etätyöskentelyssä?
- Miten ulkomailla työskentely vaikuttaa työn verottamiseen?
- Miten matkakustannusten korvauksia voidaan maksaa ulkomailla työskenneltäessä?
- Etätyö ulkomailla– miten ja minne sosiaaliturva hoidetaan?
Asiantuntijat:
Osakas, asianajaja Outi Tähtinen, Asianajotoimisto Castrén & Snellman
Johtava asiantuntija Sari Wulff, Verohallinto, tulorekisteriyksikkö
Erityisasiantuntija, ulkomaantyön vakuuttaminen Marjaana Lundqvist, Eläketurvakeskus
Ilmoittautuminen:
Ilmoittautumiset alla olevasta linkistä. Linkki vie sinut KauppakamariKauppaan.
(Etäkoulutukseen osallistuaksesi, valitse osallistumistapa "Etätoteutus")