30.09.2021 Kyvykkyyden johtaminen on HR:n uusi musta - Human Capability Design (HCD)

Ajankohta:Torstai 30.09.2021, klo 8:45 - 16:00
Paikka:Oma työpiste
Osoite:Webinaari

Tämä koulutus järjestetään etänä

Miten kyvykkyyden johtaminen on tärkein rakennuspalikka yrityksen tulevaisuuden menestyksessä ja miksi HR:n rooli on siinä kriittinen?
Kyvykkyyden johtaminen on tulevaisuudessa yksi tärkeimmistä HR:n tehtävistä. Ilman oikeanlaista työntekijöiden kyvykkyyttä yrityksen on mahdotonta onnistua strategian toteutuksessa, muutoksen aikaan saamisessa tai tavoitteiden saavuttamisessa. Kyvykkyyden rakentamista ja kehittämistä tulee johtaa holistisesti ja se tehtävä lankeaa HR:n harteille. Mutta miten se tehdään?

Tutkimuksen mukaan 70% yritysten muutoshankkeista epäonnistuu ja suurin syy liittyy ihmisiin tehtävissä päätöksissä. Työntekijöiden kyvykkyys ratkaisee pääosin, onnistuuko muutos vai ei. Mikä on HR:n rooli tässä?
Yrityksen työntekijöiden kyvykkyyttä tulee aina tarkastella suhteessa tavoitteisiin ja strategiaan. Miten selvitetään, millaista kyvykkyyttä yrityksessä tarvitaan? Millaisia työkaluja tarvitaan?
Yrityksen kyvykkyyttä voi rakentaa Business Designin ja Service Designin keinoin. Mitä tarkoittaa kyvykkyyden muotoilu? Mikä on siihen Suomessa kehitetty Capability Design™ -metodi ja miksi sen käyttö on levinnyt nyt jo yli 40 maahan? Kyvykkyys on paljon muutakin kuin osaaminen. Millaisista elementeistä henkilön kyvykkyys rakentuu?

Meillä jokaisella on kyvykkyyttä, jota olemme rakentaneet itsellemme elämämme aikana. Yrityksissä on huikea määrä potentiaalista kyvykkyyttä. Mitä tarkoittaa potentiaalinen kyvykkyys ja miksi se on useassa yrityksessä hyödyntämätön voimavara? Miten se saadaan hyötykäyttöön?

Yksi suurimmista sysistä, miksi työntekijä vaihtaa työpaikkaa on se, että hän ei pääse hyödyntämään kyvykkyyttään täysimääräisesti. Miten varmistat, ettei niin tapahdu? Kyvykkyyden johtaminen on onnistunut, kun työntekijät pääsevät tekemään itselleen merkityksellisiä asioista ja kun he tekevät yritykselle merkityksellisiä tekoja. Miten onnistut luomaan tällaisen win-win -tilanteen?

Joskus kyvykkyyttä rakennetaan rekrytoimalla. Tutkimusten mukaan yli 50% rekrytoinneista epäonnistuu. Miten varmistat, että onnistumisen todennäköisyys paranee huomattavasi? Mikä on kyvykkyyden johtamisen rooli rekrytoinnissa?

Tässä koulutuksessa saat näihin kaikkiin edellä mainittuihin teemoihin vastauksia kattavan ja käytännönläheisen tietopaketin kera.

Kouluttajana toimii kansainvälisestikin huomioidun Capability Design™ -metodin kehittäjä, Kari Paananen Bridge Impact Oy:stä. Bridge Impact on Suomen ensimmäinen täysin kyvykkyyden johtamiseen keskittynyt yritys.

Kenelle
Koulutus on tarkoitettu ensisijaisesti HR:n edustajille, jotka toimivat, tai haluavat toimia, strategisena kumppanina liiketoiminnalle. Se soveltuu myös mainiosti mille tahansa yrityksen johdon jäsenelle, kuka näkee, että työntekijöiden avulla pystyy rakentamaan vaikeasti kopioitavaa kilpailuetua. Teema on ajankohtainen kaikenkokoisille yrityksille ja yhteisöille riippumatta toimialasta.

Hyöty osallistujalle
Tässä koulutuksessa

• Rakennetaan ymmärrys mitä tarkoittaa kyvykkyyden johtaminen ja miksi se on kriittisen tärkeää yrityksen tulevaisuuden menestymiselle.
  • Annetaan konkreettisia työkaluja kyvykkyyden johtamisen aloittamiseen yrityksessä.
  • Tutustutaan Capability Design™ -metodiin ja tehdään harjoituksia sen avulla.

Tarjolla on käytännönläheinen tietopaketti siitä, kuinka yrityksessä varmistetaan se, että sen työntekijöiden kyvykkyys on oikealla tasolla suhteessa yrityksen tavoitteisiin. Lopputuloksena on työntekijöitä, jotka tekevät itselleen merkityksellistä työtä ja saavat aikaan tuloksia, jotka ovat merkityksellisiä yrityksen menestymiselle.

OHJELMA (tarkentuu lähiakoina)

Aamupäivä - Teoria

• Kyvykkyyden rakentaminen ja johtaminen – miksi se tärkeää?
  • Kyvykkyyden elementit – mitä tarkoittaa kyvykkyys, millaisista osista se koostuu?
  • HR:n rooli tulevaisuudessa – The Golden Triangle
  • Capability Design™ -metodi – miten se toimii? Missä yhteydessä sitä voi ja kannattaa käyttää?
  • Käytännön esimerkkejä metodin hyödyntämisestä – asiakaskeissejä

Iltapäivä - Käytäntö

• Hands-on harjoittelua Capability Design™ -metodin avulla. Toteutetaan Capability Design™ -työpaja osallistujien kesken kuvitteellisessa tilanteessa. Lopputuloksena on hands-on kokemus siitä miten Capability Design™ -metodia voi hyödyntää.

Lisätietoja: koulutuspäällikkö Paula Ahokanto, p. 040 455 5617 tai paula.ahokanto(at)hamechamber.fi

Osallistumismaksu:
Kauppakamarin jäsenetuhinta on 369 € + alv 24 %, muille 489 € + alv 24 %.

Ilmoittautuminen:
Ilmoittautumiset 23.09.2021 mennessä alla olevalla lomakkeella.

Saat osallistumislinkin viimeistään päivää ennen koulutusta sähköpostiisi.

Peruutusehdot:
Peruutukset korvauksetta viimeistään viikkoa ennen koulutuksen alkamista. Muussa tapauksessa kauppakamari perii 50 % kurssimaksusta.

Lue lisää ja ilmoittaudu