10.11.2022 Tullauksen ajankohtaispäivä

Ajankohta:Torstai 10.11.2022, klo 9:00 - 16:00
Paikka:Teknologiakeskus Pripoli, koulutustila Akseli
Osoite:Tiedepuisto 4, Pori

Ajankohtainen päivä kaikille viennin parissa työskenteleville!

Käytännönläheisen päivän aikana käydään laajasti läpi vienti-ilmoittamista, kuulet mikä on muuttunut ja mihin varautua tulevaisuudessa. Koulutuspäivän aikana saat myös ajantasaisen tiedon EU:n solmimista vapaakauppasopimuksista ja Brexitin vaikutuksesta tullaukseen ja alkuperän todentamiseen.

Kenelle: Koulutus on suunnattu yritysten viennin avainhenkilöille, riippumatta siitä tehdäänkö tullaukset yrityksessä itse, vai teetetäänkö ne huolintaliikkeellä. Koulutus soveltuu erinomaisesti niin viennin parissa aloitteleville henkilöille, kuin myös kokeneemmille, jotka haluavat varmistaa osaamisensa.

Koulutussisältö:

Tullinimike
Miksi se on tärkeä? Mikä se on?
Nimikkeistöt, Fintaric, Sitova tariffitieto

Alkuperä ja Tullietuudet
Alkuperäsäännöt, Alkuperän määrittäminen
Etuuskohtelut, Tariffikiintiöt ja suspensiot

Yleisimmät alkuperätodistukset
COO, EUR.1, Form A, A.TR, Tavarantoimittajan ilmoitus
Valtuutetun viejän / Rekisteröidyn viejän kauppalaskumerkinnät GSP, REX

Vienti-ilmoittaminen käytännössä
T-numero, EORI, suomi.fi -tunniste
Vienti-ilmoitus, Tilastoarvo, Vähäarvoiset erät ja ilmaislähetykset
Poistumisen seuranta, Viennin tulosteet ja arkistointi

Tuontitullaus käytännössä
Tuonnin vaiheet ja Tulliselvitys, Luovutus vapaaseen liikkeeseen
Tuonnin tulli-ilmoitukseen tarvittavat tiedot, Tuonnin tulosteet ja arkistointi
UTUn toinen vaihe, Erityismenettelyt ja yksinkertaistetut ilmoitukset

Tullit, Tullausarvo ja ALV

Muuta ajankohtaista
Tullin uutiskirjeet ja tiedotteet
Venäjän hyökkäys Ukrainaan, pakotteiden vaikutukset tullaukseen
Suomen Tullin UTU-hanke

Tiedonhaku
Fintaric ja Access2Markets

Kauppakamarin jäsenetuhinta: 375 € + alv 24 % muille 485,00 € + alv 24 %.
Hintaan sisältyy koulutuksen ohella koulutusmateriaali ja tarjoilu ( aamu- ja iltapäiväkahvit sekä lounas).

Peruutusehdot: Peruutukset korvauksetta viimeistään viikkoa ennen koulutuksen alkamista. Muussa tapauksessa kauppakamari perii 50 % kurssimaksusta.

Ilmoittautuminen 01.11.2022 mennessä.

Palautetta Marikan edellisistä koulutuksista:
"Vientiprosessi pähkinäkuoressa, tärkeimmät asiat tuotu esiin. Marika Nummila kouluttajana erinomainen, esitystapa elävä, ytimekäs, asiat jää hyvin mieleen."

"Marika on erinomainen luennoitsija. Koska hänellä on pitkä kokemus alalta, hän pystyy kertomaan asiat hyvin käytännönläheisesti. Marikan kursseilta lähtee aina mukaan uusia oivalluksia ja tietoa, jota voi hyödyntää hyvin omassa työssään."

"Tuli paljon uutta tietoa, vaikka aihe oli tuttu. Voin heti hyödyntää oppimiani asioita ihan joka päiväisessä käytännön työssäni."

"Hyvä ja tarpeellinen koulutus. Pidin keskustelevasta koulutuksesta. Oli helppo kysellä asioita."

Lue lisää ja ilmoittaudu

Asiantuntijana Marika Nummila, Samex Solutions Oy. Marikalla on pitkä ja vankka osaaminen viennin, tuonnin ja tullauksen parissa. Yli 800 henkilöä yli kolmestasadasta suomalaisesta yrityksestä on osallistunut Marikan vetämiin koulutuksiin. Marika saa erinomaista palautetta iloisesta, tehokkaasta ja asiakaslähtöisestä viennin asiantuntijuudestaan.