27.10 Kun työ vähenee – lomauttaminen ja irtisanominen työn vähentyessä sekä yt-menettely

Koulutus toteutetaan etäkoulutuksena ja järjestetään teamsin kautta.

Irtisanomiset ja lomauttamiset työn vähentyessä koronatilanteen vuoksi ovat olleet viime aikoina paljon esillä. Koulutuksessa käydään läpi niitä edellytyksiä, joiden vallitessa työnantajalla on oikeus vähentää työvoimaa lomauttamalla tai irtisanomalla sekä oikeita tapoja toteuttaa vähentämiset. Koulutuksessa käsitellään myös vähentämistilanteisiin liittyviä työnantajan velvoitteita sekä työsopimuslain että yhteistoimintalain kannalta. Huomioon on otettu myös koronatilanteen vuoksi tehdyt lakimuutokset sekä tiedossa olevat muutokset mm. yhteistoimintalakiin.
Kurssin tavoitteena on antaa osallistujille tiivis tietopaketti työvoiman vähentämiseen liittyvästä lainsäädännöstä, jonka avulla käytännön tilanteet työpaikoilla olisi helppo hoitaa lain vaatimalla tavalla.

Ohjelma:
8.50 Linjat avataan
9.00 Koulutus alkaa
Päivän aiheet:

• Kollektiivivähennyksiä koskevat säännökset
    • Tuotannollinen ja taloudellinen irtisanomisperuste
    • Muun työn tarjoamisvelvollisuus
    • Koulutusvelvollisuus
  • Työsopimuksen irtisanominen
    • Irtisanomismenettely
    • Takaisinottovelvollisuus
    • Työtodistus
  • Lomauttaminen
    • Lomautusmenettely
    • Lomautuksen vaikutus työsuhteeseen (lomat, sairaus)
    • Miten toimeenpantuihin lomautuksiin voidaan tehdä muutoksia?
    • Miten irtisanoa lomautuksen sijaan?
    • Lomautetun työntekijän työsuhteen päättäminen
  • Yhteistoimintamenettely työvoiman käyttöä vähennettäessä
    • Muutossuunnitelmat

12.00 Koulutus päättyy

Taukoja pidetään koulutuksen aikana useampia.

Kouluttajana on Kirsi Parnila. Hän toimii Helsingin seudun kauppakamarin työoikeudellisesta neuvonnasta vastaavana lakimiehenä.

Osallistumismaksu:
Kauppakamarin jäsenille hinta on 275,00 € + alv 24 % muille 385,00 € + alv 24 %.

Ilmoittautuminen:
Ilmoittautumiset 20.10.2020 mennessä.