31.05.2022 Kansainvälisen kaupan juridiikka

Ajankohta:31.05.2022 12:00-16:00
Paikka:webinaari
Osoite:Oma työpiste

Kansainvälisille markkinoille siirryttäessä ja siellä toimiessa on erittäin tärkeää tuntea vientikaupan sopimuksia ja tuotteiden suojaamista koskevat perusperiaatteet, jotta välttyy näihin liittyviltä sudenkuopilta. Tässä koulutuksessa käydään käytännönläheisesti läpi kansainvälisen kauppasopimuksen keskeinen juridiikka sekä tuotteiden suojaaminen kansainvälisessä kaupassa.

Koulutuksessa kuulet:

• Miksi sopimuksia tehdään?
  • Millainen on hyvä sopimus?
  • Viennin sopimusten laatimisesta
  • Miten sopimusprosessi tulisi järjestää yrityksessä?
  • Yleisistä sopimusehdoista kansainvälisessä kaupassa (YSE:t), toimituslausekkeista, Kansainvälisestä kauppalaista – CISG sekä amerikkalaisista sopimuslausekkeista.
  • Miksi tuotteita kannattaa suojata ja millainen on yrityksen IPR-strategia?
  • Mitkä ovat yleisimmät suojamuodot kansainvälisessä ympäristössä ja miten suojaa haetaan?

Koulutus on suunnattu kaikille vientikaupan parissa työskenteleville henkilöille, niin alalle juuri tulleille kuin kokeneemmallekin henkilöstölle, jotka haluavat päivittää tietojaan vientikaupan sopimuksista ja tuotteiden suojaaminen kansainvälisessä kaupassa.

Tilaisuuden kouluttajina toimivat johtaja Marko Silen ja päällikkö (Enterprise Europe Network) Maija Kärkäs Helsingin seudun kauppakamarista. Marko Silenillä on pitkäaikainen kokemus kauppakamarin jäsenyritysten neuvonnasta kansainvälisissä sopimusasioissa. Marko on myös kouluttanut yrityksiä sopimusasioissa yli 20 vuotta. Maija Kärkäs on Helsingin seudun kauppakamarin Enterprise Europe Network -yksikön päällikkö ja lakimies, ja toimii myös European IP Helpdeskin yhteyshenkilönä Suomessa. Maija neuvoo yrityksiä kansainvälistymiseen, Euroopan unioniin ja IP-oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä.

Ohjelma:

12.00 Kauppasopimukset

• Yleistä viennin sopimusten laatimisesta
  • Jakelutien valinta
  • Ylivoimainen este, koronatilanne
  • Kenen kanssa kauppoihin – ostajan taustojen tarkistaminen
  • Sopimusneuvottelujen merkitys
  • LOI, MOU, NDA – kannattaako tehdä?
  • Virheet tarjouksessa, tilauksen peruuttaminen – miten toimia?
  • Yleiset sopimusehdot kansainvälisessä kaupassa (YSE:t) ja toimituslausekkeet
  • EU:n kilpailuoikeus sopimuksissa
  • Oman vastuun rajoittaminen
  • Kansainvälinen kauppalaki – CISG
  • Reklamaatiot, takuut ja niiden hoito
  • Miten sopimus irtisanotaan tai puretaan?
  • Riitojen ratkaisu ja lainvalinta kansainvälisessä kaupassa
  • Amerikkalaisia sopimuslausekkeita
  • Kerrataan opittua - käytännön tapausharjoituksia

Tuotteiden suojaaminen

• Miksi tuotteita kannattaa suojata?
  • Millainen on yrityksen IPR-strategia?
  • Mitkä ovat yleisimmät suojamuodot kansainvälisessä ympäristössä?
  • Miten suojaa haetaan?

16.00 Koulutus päättyy

Osallistumismaksu: Jäsenhinta 395 € + alv 24 %, normaalihinta 526 € + alv 24 %.

Ilmoittautuminen: Ilmoittautumiset alla olevasta linkistä. Linkki vie sinut KauppakamariKauppaan.
(Etäkoulutukseen osallistuaksesi, valitse osallistumistapa "Etätoteutus")

Lue lisää ja ilmoittaudu