Enerpoint

Altista itsesi sattumalle

Enerpointin kansainvälistyminen alkoi jo 90-luvun alkuvuosina, kun nykyinen hallituksen puheenjohtaja Heimo Virolainen siirsi osan tuotannosta Kiinaan. Vuonna 1994 tuotantoa tuotiin lähemmäs Viroon.

– Osana kansainvälistymistä on ollut sarja erilaisia sattumia. Esimerkiksi 2000-luvun alussa naapuriyritys Foilpointin Ekke Sundelin järjesteli Hollannista meille yhden asiakkaan, sanoo Enerpointin toimitusjohtaja Matti Lipsanen.

2003 Enerpoint sai Ely-keskukselta tukea markkinaselvitykseen Ruotsissa. Markkinaselvitys tehtiin ja sen jälkeen myyjät kiersivät naapurimaata ja pääsivät tarjoamaan tuotteitaan joihinkin hankkeisiin. Läpimurto jäi kuitenkin saavuttamatta.

– 2006 olin sitten messuilla Tukholmassa ja heitettiin juttua kilpailijan osastolla. Annoin kaikille korttini ja vitsailin, että tässä on teidän seuraava työpaikka. No, puolen tunnin päästä soitti yliaktiivinen kaveri joka halusi myyjäksi Ruotsiin ja kun kysyin mistä hän oli saanut tiedon hän kertoi että oli päättänyt lähteä firmasta ja kollega jolle olin antanut kortin vinkkasi että soita Enerpointille, Lipsanen kertoi.

Uuden myyjän ensimmäinen neuvo oli se, että pitää myydä kalliimmalla. Hintatason pitää olla sopiva, jotta tuotteita ei leimata halpaversioiksi, vaan niillä on oikea uskottavuus.


Oikeat ihmiset

Suurin tekijä on oikeiden ihmisten löytäminen. Ruotsissakin asiat alkoivat rullaamaan, kun sopiva henkilö otti vetovastuun. Pian rekrytoinnin jälkeen Enerpoint perusti myyntikonttorin Göteborgiin. Nyt Ruotsista tulee noin neljännes Enerpointin myynnistä.

– Ensimmäiset 2–3 vuotta Ruotsi pyöri ihan nollatuotolla. Toisaalta se auttoi meitä nostamaan volyymiämme ja samalla kannattavuus parani, Lipsanen mietti.


Virosta Venäjälle

2007 Enerpoint aloitti Venäjän markkinoilla toimisen josta vastasi Viron yksikön toimitusjohtaja joka puhuu venäjää ja ymmärtää myös kulttuurin. Uudella markkinalla on aina sopeutumista ja ensimmäiset toimitukset tehtiin vasta vuonna 2009. Viime vuonna Enerpoint avasi myyntikonttorin Pietariin.

– Teemme asiakkaan tarpeisiin räätälöityjä tuotteita, mutta Venäjää varten saatamme joutua suunnittelemaan vakiotuotteita. Siellä asiat halutaan heti valmiina eikä jakseta odottaa suunnittelua ja tuotteen kehittämistä kahta vuotta.

Venäjällä on myös tärkeää päästä suoraan asioista päättävien ihmisten luokse. Tuntematta ihmisiä saa vastaansa vain sihteerin, jonka tärkein tehtävä on pitää kaupustelijat loitolla.

Kiina jäämässä sivuosaan

Enerpointilla on edelleen yhteisyritys Hongkongissa, mutta tuotantoa ollaan siirtämässä yhä enemmän Viron tehtaalle.

– Kiinassa tuottavuutta on hankala parantaa ja palkkataso nousee koko ajan. Kiinassa toimintatavat ovat niin erilaiset, ja se vie energiaa, Lipsanen muotoilee.

Vaikka sattumalla on ollut suuri merkitys kansainvälisten askelten ottamisessa, niin Lipsasen mukaan sattumallekin voi altistaa itsensä.

– Sattumaa ei tule, jos istuu kopissa päivät pitkät. Pitää altistaa itsensä asiakkaille ja pitää silmät ja korvat auki.

Fakta:

Liikevaihto: 16,5 Me
Henkilöstö: 170 henkilöä
Toimipisteet: Rauma, Kuresaare (Viro), Göteborg (Ruotsi), Pietari (Venäjä), Shenzen (Kiina)
Päätuotteet: korkean teknologian lämpötilansää