Lounais-Suomen ihme esillä SuomiAreenassa 19.7.2018

Suomen suurin yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma SuomiAreena järjestetään Porissa 16.–20.7.2018. SuomiAreenan-rannan uuden lavan valtaa päivittäin yksi taho. Torstaina 19.7. rannassa vietetään Lounais-Suomen ihme -tapahtumapäivää, jossa paneudutaan alueen talouskasvuun usean mielenkiintoisen keskustelijan johdattamana.

SuomiAreenan keskustelijakaarti on vuosi vuodelta monipuolisempi. Yhteiskunnallinen keskustelu kiinnostaa laajasti niin tubettajista ministereihin kuin Putous-tähdistä ammattijärjestöihin.
Tänä kesänä SuomiAreena lanseeraa kokonaan uuden tapahtuma-alueen SuomiAreena-rannan Porin Etelärannassa. Alueella nähdään monipuolista lavaohjelmaa ja myös torilta tuttu Kansalaistori laajenee rantaan.

SuomiAreenan-rannan lavan valtaa päivittäin yksi taho. Torstaina 19.7. rannassa vietetään Lounais-Suomen ihme -tapahtumapäivää, jossa paneudutaan alueen talouskasvuun. Lavalla nähdään tuolloin muun muassa entinen pääministeri Esko Aho, joka paitsi avaa päivän, juontaa aamun aloituskeskustelun ja toimii haastattelijana iltapäivän media-aiheisessa keskustelussa. Päivän muita puhujia ovat mm. Juhana Vartiainen, Bruce Oreck, Peter Vesterbacka ja Heli Laaksonen.

Lounais-Suomen ihme – koko kansan etu
Lounais-Suomen talous kasvaa kohisten. Kaikenkokoiset yritykset tarvitsevat osaajia. Riittääkö kaikille asuntoja vai löytyykö punkalle paikka vain parakista? Onko vauhti muilta pois? Miksi etelän media ei ihmeestä innostu? Mitä opiskelis, että olis huomennaki töitä?

Ihmettelemme myös englanniksi: How on earth did you end up here? Ja poriksi: Mitä te tääl teette? Eli mikä vetää Suomeen myös kovan luokan kansainvälisiä yritysjohtajia?

Teinit grillaa senaattoreita, tarvitaanko marinadia yleisöltä? Välituntiohjelmana musabingo, taikuri, don Tami ja Iso Musta! Voiko positiivisesta rakennemuutoksesta runoilla? Kyllä voi! Mukana myös länsirannikon kuuluisimmat murrenaiset – tule, koe ja kuule!

OHJELMA - TORSTAI 19.7.
Juontajina Anna Sorainen ja Antti Tuuri.

10.00 Esko Aho avaa päivän

10.15 Työvoimapula, totta vai tarua? Suomessa on tällä hetkellä sekä työttömiä että työvoimapula – mistä oikein on kyse?
Keskustelemassa Minna Vanhala-Rauhanen, Juhana Vartiainen ja Lauri Ihalainen. Juontamassa Esko Aho

10.50 Töihin tänne: Meyer Turku Oy, Valmet Automotive & Insta Automation Oy
Meyer Turku Oy -video, Valmet Automotive: Pasi Rannus ja Insta Automation Oy: Mika Riikonen

11.20 How on earth did you end up here? Mitä te tääl teette? Prominent foreign leaders open up about their personal experiences on living and working, leading and investing in Finland
Keskustelemassa Peter Essen, Masatoshi Wakabayashi, Mika Lintilä, Kristina Roth ja Bruce Oreck
The discussion is organized by the Ministry of economic affairs and employment

12.20 Verkot tötterölle – positiivinen rakennemuutos lätkätermein. Vellu & Tami Corner
Puhumassa Veli-Pekka Ketola ja Juhani Tamminen. Selostamassa Anna Sorainen

12.50 Täällä ollaan, huomaako media? Miksi Helsingin media ei huomaa Lounais-Suomen ihmettä?
Puhumassa Arno Ahosniemi, Jouko Jokinen, Tomi Einonen, Tomi Lähdeniemi ja Markus Pirttijoki. Haastattelemassa Esko Aho

13.35 Musabingo Lounais-Suomesta. Tunnista potpurista biisi ja huuda bingo!
Bingoisäntänä Julle Kallio

13.50 Muuttuvat laulut – miten oppilaitokset reagoivat rakennemuutokseen?
Keynote-puheenvuoro Harri Ketamo. Puhumassa Johanna Siitari, Juha-Pekka Koivusalo,Vesa Taatila, Jari Multisilta ja Kalle-Antti Suominen

14.20 Hokkuspokkus – taikomalla työntekijöitä?
Esiintymässä Tommi Lahti

14.35 Mistä katto pään päälle?
Puhumassa Timo Aro

14.55 Lounais-Suomen Rakennemuutosruno
Esiintymässä Kalle Talonen

15.00 Meille töihin – Ammattilaisia tarvitaan. Kolme näkökulmaa työelämään: kohtaanto-ongelma, uudistaminen ja osaamistarve
Puhumassa Matti Rauhala, Mika Tuhkanen, Matti Raho, Olli Ristimäki ja Hannu Heiskanen, Peter Vesterbacka sekä Joni Hautojärvi, Pekka Heikonen, Olli Manner, Heidi Palmgren, Jarkko Partinen ja Jaana Isotalo

16.00 Senaattorit vs. Teinit. Lounais-Suomen kansanedustajat Suomen Nuorisovaltuustojen liitto ry:n Lounais-Suomen piirin tiukoissa pihdeissä
Pihdeissä Olavi Ala-Nissilä, Eeva-Johanna Eloranta, Ari Jalonen, Ilkka Kanerva, Krista Kiuru, Jaana Laitinen-Pesola, Jari Myllykoski, Kristiina Salonen, Saara-Sofia Sirén, Ville Tavio ja Stefan Wallin

17.00 Mihe ihmine muka tarvitte murret?
Asiaa fundeeraamassa Elina Wallin Porin murteella sekä Heli Laaksonen lounaismurteella
Päivässä mukana myös livekuvittaja Linda Saukko-Rauta.

Uraputki-teltta auki koko päivän – tule, tutustu ja löydä uusi työpaikka Lounais-Suomesta!
suomiareena.fi

Ohjelman järjestävät Eurajoen kunta, Huittisten kaupunki, Hyvä PORE -hanke, Porin kaupunki, Prizztech, Rauman kauppakamari, Rauman kaupunki, Satakunnan ELY-keskus, Satakunnan kauppakamari, Satakunnan Yrittäjät, Satakuntaliitto, Turun kaupunki, Työ- ja elinkeinoministeriö, Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Varsinais-Suomen liitto.
töihintänne.fi

Lisätiedot: