Kiitokset puheenjohtajan kynästä…

Kirjoitan teille, hyvät kauppakamarimme jäsenet, tätä kirjoitusta 25.6., lämpötilan ollessa ulkona n. +28 °C ja telakan konttorilla ainakin enemmän, hyvillä ja haikein mielin. Vuosi 2019 on päättynyt ja kauppakamarin puheenjohtajuuteni päättyi joulukuun viimeisenä päivänä – täysin palvelleena.

Kiitokset teille siitä mahdollisuudesta osallistua ja johtaa hienoa kauppakamariamme näinä muutosten vuosina 2017-2019, jona aikana toimitusjohtaja vaihtui kaksi kertaa ja kauppakamari otti uutta suuntaa ja palasi takaisin selkeästi kannattavan kauppakamarintoiminnan pariin!

Haluan samalla kiittää mainioita varapuheenjohtajia Sakke Suomista ja Juha Kuusistoa, jotka olivat vahvasti mukana hallitustoiminnassa 2017 lähtien ja samalla jakamassa muutosvaiheen työtaakkaa. Toimitusjohtajamme Riikka Piispa ansaitsee isot kiitokset kauppakamarimme ahkerana kehittäjänä ja kommentin: sinun löytämiseen meni aikaa, mutta kyllä hakeminen kannatti! Samalla isot onnittelut uudelle puheenjohtajalle Mika Marttilalle ja kiitokset siitä, että otit haasteen vastaan viedä Rauman kauppakamaria ja Rauman seudun yritysmaailmaa uuteen nousuun.

Rauman kauppakamarin vuosi 2019 jatkui vauhdikkaana edellisvuosien muutosten myötä. Markkinoiden kehitys jatkoi suotuisaa nousuaan ja Rauman alueen teollinen ja kaupallinen aktiviteetti oli vahvassa kasvussa. Eritoten tämä suotuisa kasvu näkyi kauppakamarissa siten, että Rauman kauppakamarin koulutustarjonta oli aiempaa kattavampaa ja yhteistyö Satakunnan kauppakamarin kanssa oli hedelmällistä johtaen kauppakamarimme parhaimpaan koulutusvuoteen – ikinä.

Elinkeinoelämän Keskusliiton 2019 Kuntarankingissa todettiin Rauman seutukunnan olevan vahvimpia nousijoita, ollen yritysten näkökulmasta Suomen toiseksi vetovoimaisin alue. Ensi vuonna näemme olemmeko jatkaneet tuolla vahvalla polulla Rauman seudun vetovoimaisuuden kehittämisessä. Ainakin isojen investointien julkistamiset kielivät vetovoimaisuuden positiivisesta kehityksestä koronaviruksen aikaansaamasta markkinataantumasta huolimatta.

Valtatie 8:n kehittäminen nelikaistaiseen suuntaan Turun ja Porin välillä sai jatkoa vuoden 2019 aikana uusien ohituskaistarakentamispäätösten myötä ja nyt 2020 keväällä lisättiin eritoten Eurajoen eritasoliittymän rakentaminen myös tähän listaan. Valtatie 8-valtuuskunta on jatkanut Rauman kauppakamarin johdolla toimintaansa, jonka konkreettisia vaikutuksia voimme jo nähdä. Tavoitteemme on edelleen varmistaa valtatien 8 nelikaistaistaminen vuoteen 2030 mennessä, joka tavoite on haasteellinen, mutta länsirannikon ainoana maapuolen liikenneyhteytenä etelä-pohjoissuunnassa pitää olla turvallinen ja tehokas liikenneyhteys Turusta Poriin varmistaen Rauman seudun asukkaiden, työntekijöiden ja yritysten logistiset tarpeet. Toimiva liikenneinfra on perusta alueen asukkaiden ja yritysten hyvinvoinnille ja menestykselle varmistaen Rauman seutukunnan vetovoimaisuuden jatkossakin.

Länsi-Suomen kauppakamarien välinen yhteistyö on jatkunut aktiivisena. Hyvällä kauppakamarien välisellä yhteistyöllä voimme varmistaa alueemme kannalta tärkeiden asioiden etenemisen valtakunnan tasolla.

Vuosi 2020 ja sen kevät jää varmasti meidän kaikkien mieliin epätodellisena ajanjaksona. Koronaviruksen myötä ihmisten liikkumista rajoitettiin, työt siltä osin kuin mahdollista siirtyivät etätöiksi ja palveluliiketoiminnat kärsivät suurimman tappion. Satakunnassa tautitilanne on nyt hyvä, mutta monet alueemme yritykset ovat saaneet kolauksen, joka on pysäyttänyt 2019 vuoden hyvän kasvun – valitettavasti. Voimia ja jaksamista teille kaikille!

Helleterveisin
Jyrki Heinimaa