Saksan jättielvytys avaa ovia myös suomalaisyrityksille
Saksan jättielvytys avaa ovia myös suomalaisyrityksille
KIRJOITTAJA: Timo Sormunen
Saksa on ollut jo pitkään Suomen tärkein kauppakumppani. Se on sitä jatkossakin, mikäli suomalaisyritykset vain osaavat hyödyntää Euroopan talousveturin jättielvytyksen tarjoamat mahdollisuudet.
Saksan loppuvuoden vientinäkymiä vedettiin torstaina 11.6. yhteen Enterprise Europe Networkin, Helsingin seudun kauppakamarin, Keskuskauppakamarin, Saksalais-Suomalaisen kauppakamarin, Business Finlandin, Finnisch-Deutsche Handelsgilde in Nordrhein-Westfalen, Osborne & Clark ja Steuerberater Kochs & Partnerin yhteisessä webinaarissa.
Muun Euroopan tapaan Saksan talous sakkasi pahoin koronakriisin synkimpinä kuukausina, mutta nyt ollaan jo uuden nousun kynnyksellä. Sitä vauhditetaan myös massiivisilla elvytyspaketeilla, joilla virkistetään kotimarkkinoita, otetaan pitkään pantattuja digiloikkia sekä panostetaan hiilijalanjäljen kutistamiseen, kertoi ministerineuvos Hans Koeppel Saksan suurlähetystöstä.
”Saksa satsaa nyt tosissaan digitalisaatioon ja kestävään kehitykseen, mikä tarjoaa paljon mahdollisuuksia myös suomalaisyrityksille. Tavoitteena on saada keskinäinen kauppa mahdollisimman nopeasti takaisin normaalitasolle”, Koeppel vakuutti Saksan exit-strategia ja markkinoiden mahdollisuudet-webinaarin avauspuheenvuorossa.
Tuotantoketjuissa uusjako
Saksalais-Suomalaisen kauppakamarin toimitusjohtaja Jan Feller oli omassa esityksessään samoilla linjoilla. Saksan osuus Suomen viennistä on 15 prosentin, mutta koronakriisi on kevään aikana kohmettanut kaupankäyntiä. Hiljattain päätetyn jättielvytyksen pitäisi kuitenkin puhaltaa purjeisiin uutta tuulta.
”Tuoreen kyselyn mukaan lähes 20 prosenttia Saksan teollisuusyrityksistä hakee uusia kumppanuuksia ja heistä yli puolet nimenomaan EU:n sisämarkkinoilta. Käytännössä se tarkoittaa, että noin 20 000 yritystä etsii verkostoonsa uusia alihankkijoita. Ja luonnollisesti niitä katsellaan myös Suomesta”, Feller huomautti.
Hyvä uutinen on myös se, että noin 40 prosenttia saksalaisyrityksistä aikoo kasvattaa digitalisaatioon liittyviä investointeja. Lisäksi valmistava teollisuus kärsii komponenttipulasta, mikä niin ikään tarjoaa mahdollisuuksia suomalaisille alihankkijoille. Mahdollisuuksia on myös rakennusalalla etenkin äly- ja elinkaariratkaisuissa.
”Lisäksi Saksa tekee isoja satsauksia tekoälyyn, kvanttitietokoneisiin ja 5G-teknologiaan sekä digitalisaatioon niin teollisuudessa, opetuksessa kuin terveydenhuollossa. Lisänä on vielä energiantuotanto, jossa satsataan älykkäisiin siirto- ja jakeluverkkoihin sekä ajetaan ydin- ja hiilivoimaa alas”, Feller listasi.
Monien muiden maiden tapaan ikääntyminen on yksi Saksan suurista haasteista. Ajatuksena on, että vanhukset voisivat jatkossa asua mahdollisimman kauan omissa kodeissaan.
”Näihin kaikkiin suomalaisilta löytyy vahvaa osaamista”, Feller muistutti.
Pikamatkan sijaan maratonjuoksua
Saksalais-Suomalainen kauppakamari auttaa vuosittain noin 20 yritystä sikäläisille markkinoille. Fellerin mukaan ovet eivät kuitenkaan avaudu helposti ja moni bisnestapa voi tuntua meistä suomalaisista jopa vanhanaikaiselta. Myös käteinen raha on saksalaisille edelleen konkretiaa.
”Saksa on pienten katteiden, mutta isojen volyymien markkina. Jos aikoo menestyä, on varauduttava juoksemaan maratonia. Jo pelkkä yhteistyösopimus on usein vähintään vuoden projekti. Sähköpostien sijaan viestinnässä käytetään paljon puhelinta”, Feller opasti.
Kulttuurierot kannattaa tiedostaa ja ottaa huomioon myös omassa käytöksessä. Luottamus on Saksassa aina ensin ansaittava. Vaikka olisi menestynyt mainiosti esimerkiksi Ruotsissa, se ei suinkaan takaa vielä saksalaisten kiinnostusta.
”Ensimmäistä palaveria ei saa missään nimessä aliarvioida. Jos sellaiseen saa kutsun, on vastapuoli liikkeellä jo tosissaan”, Feller painotti.
Puhtaus vauhdittaa ruokavientiä
Asiantuntija Helmi-Nelli Körkkö Business Finlandista muistutti hänkin sikäläisen bisneskulttuurin eroavaisuuksista.
”Tapaamisten jälkeen kontaktointi puhelimitse tai sähköpostilla on erittäin tärkeää”, hän painotti.
Körkkö huomautti koronan muuttaneen myös kuluttajien käytöstä, mikä on näkynyt mm. verkkokaupan sekä mobiili- ja lähimaksujen suosion nopeana kasvuna.
”Isot verkkokaupat panostavat nyt partner-ohjelmiin, joihin voi hyvinkin päästä mukaan. Lisäksi kysyntää on erilaisille digialustoille ja chatboteille sekä ympäristöystävällisille pakkaus- ja logistiikkaratkaisuille. Myös ruokaviennissä on paljon mahdollisuuksia. Nyt arvostetaan puhtautta ja lähituotantoa”, Körkkö tiivisti.
Jos ajatuksissa on perustaa Saksaan erillinen yritys, kannattaa se Steuerberater Kochs & Partnerin lakiekspertin Daniel Kochin mukaan tehdä jo tänä vuonna, sillä tarjolla on varsin merkittävä alv-etu.
”Saksa laskee väliaikaisesti arvonlisäverokantoja ja se voi tuoda suomalaisyritykselle jopa 8 prosentin veroedun”, Koch muistutti.
Katso tilaisuuden tallenne https://mediabank.businessfinland.fi/l/HSDNrWwQth89