Eurajoen sataman palvelut mahdollistavat yritysten kasvua ja kehittymistä

Eurajoen satamaoperaattori EcoPorts Finland Oy:n toimitusjohtaja Kaisa Castrén

Olkiluodon ydinvoimalan kyljessä sijaitsee monelle maakunnassa asuvallekin tuntematon logistiikkapalvelu, Eurajoen satama. Satamaa operoivan EcoPorts Finland Oy:n toimitusjohtaja Kaisa Castrén nauttii silmin nähden työstään, jossa asiakkaiden toiveet ja sääolosuhteet vaihtelevat päivittäin. Useimmiten sataman rannassa kuitenkin on Castrénin mukaan aurinkoista, vaikka kymmenen kilometrin päässä sisämaassa sataisikin.

Sataman historia juontaa kiviaineksen vientiin 1970-luvulle, jolloin Eurajoelta alettiin viedä muun muassa patokiviä Hollantiin. Sataman kautta viedään ja tuodaan tänä päivänä muun muassa kiviainesta, kierrätyspuuta, haketta, metallia ja rehua. EcoPorts Finland Oy ja sen taustaorganisaatio Heating Oy operoi ja myös johtaa satamaa useiden omistajien ja jopa Eurajoen kunnan omistuksen jälkeen.

”Voimme tarjota asiakkaalle koko paketin asiakkaan niin toivoessa varastoinnista varustamon kilpailuttamiseen. Meillä on varastopalvelut Eurajoella 19 kilometrin päässä satamasta. Olemme erikoistuneet pienempiin kuljetuseriin ja erikoistoiveisiin niin viennissä kuin tuonnissa. Erikoisin tuotteemme on tällä hetkellä kenties rautaharkko, jota tulee sataman kautta tuontitavarana valimoille.”

Satamaväylän syvyys on 6 metriä ja laiturin pituus 100 metriä, mikä mitoittaa rannassa käyvien alusten koon. Toki mittavin rannassa käynyt alus on ollut 160 metriä pitkä. Jäänmurtoonkin on kumppanuus läheltä: Rauma Cata tulee tarvittaessa pitämään satamaväylän auki, joten satama on auki vuoden jokaisena päivänä.

Pitkän tähtäimen suunnitelmissa EcoPorts Finland Oy:ssä on asiakaskunnan ja sitä kautta toiminnan laajentaminen. ”Haluaisimme olla avuksi yritysten liiketoiminnan kehittämisessä. Olemme olleet lähiseudun yrityksiin yhteydessä siinä hengessä, että voisiko sataman kautta tapahtuva vienti tai tuonti olla yksi bisneksen laajentamismahdollisuus. Asiakkaamme eivät ole pelkästään Satakunnassa, vaan usein myös maan rajojen ulkopuolella Euroopassa. Uusien asiakkuuksien hakeminen on varsinaista myyrän työtä eli eri alojen ja yritysten tutkimista sekä tilannekuvan luomista. Sitten kun maailma avautuu, pääsemme taas eri tavalla luomaan suoria kontakteja kasvokkain ja osallistumaan messuille.”

Castrén liputtaa erittäin vahvasti verkostoitumisen puolesta. ”Verkostoitumisen tärkeys on selvinnyt itselle vuosien myötä. Olemme muun muassa Satamaliiton, Satamaoperaattoreiden, yrittäjien, Puumiehet ry:n sekä Rauman ja Satakunnan kauppakamareiden jäseniä. Lisäksi suoritan parhaillaan yrittäjän erikoisammattitutkintoa Porissa. Yksin ei kannata asioita murehtia. Aina kun osallistuu eri tilaisuuksiin, niistä jää jotain käteen. Parhaassa tapauksessa vaikka uusi asiakkuus.”