Globaalit tuulahdukset tuntuvat myös rengas- ja vannekaupassa

Moni tuntee VRP-Mäkelä Oy:n Kasitien varrella Eurajoen keskustan kohdalla sijaitsevasta toimipaikasta sekä oivaltavasta markkinoinnista eri kanavissa. Hyvän paikallisen palvelun ja laajan valikoiman ohella on rengas- ja vannekaupassa menestyäkseen pysyttävä kärryillä myös markkinatrendeistä ja teknologian kehityksestä. Toimiala on yhtä lailla osa globaalia markkinataloutta kuin mikä tahansa muukin.

Katariina Vähä-Ettala

VRP-Mäkelä Oy palvelee yksityisasiakkaita rengas- ja vannehankinnoissa Länsi-Suomen alueella sekä maatalous- ja muita raskaamman kaluston omaavia asiakkaita lähes koko Suomen alueella. Yrityksen taival lähti käyntiin yli 25 vuotta sitten, kun Reijo Mäkelä alkoi toimittaa renkaita ja vanteita tutuille maatalousasiakkaille lähipiirissään. Toiminta jatkuu edelleen vahvana, sillä yritystoiminnassa ovat nykyään mukana kaikki Reijon lapset: niin haastateltavana ollut Reijon tytär Katariina Vähä-Ettala kuin Katariinan kaksi veljeäkin.


Olemme yrittäjähenkisiä ja asiakaslähtöisiä. Meillä työntekijät ovat olleet töissä pitkään. Jokaisella meistä on oma osaamisalueensa ja luottamukseen perustuvat, vakiintuneet asiakassuhteet. Emme taistele markkinoilla hintojen, vaan asiantuntemuksen ja palvelun avulla, vastaa Karoliina Vähä-Ettala kysyttäessä yrityksen menestymisen syitä.


Pyörää on vaikea keksiä uudelleen, mutta kehitystä on seurattava tarkasti.

”Tällä hetkellä joku merkki voi olla teknologian ja materiaalivalintojen osalta aivan kehityksen kärjessä, mutta voi jo seuraavana hetkenä olla kehityksestä jäljessä, kun kilpaileva tuote ajaa sen ohitse. Tämä vaatii jatkuvaa markkinan ja valikoiman seurantaa”, toteaa haastattelun aikaan kahvihuoneeseen piipahtanut Niklas Vähä-Ettala, joka on vuosia ollut töissä yhtiössä. Hänen mukaansa mahdollinen autonominen maantieliikenne tulee vaikuttamaan renkaiden ja vanteiden kehitykseen.


Maatalouden raskaisiin ajoneuvoihin vaaditaan hyvinkin erikoisia vanne- ja rengasratkaisuja, joiden räätälöintiin yhtiö on erikoistunut.

”Eihän traktoreita valmisteta erikseen vain siksi, että niillä viljellään porkkanaa. Kysyntä on vuosien myötä edelleen erilaistunut ja asiakkaiden toiveet ovat entistäkin yksityiskohtaisempia”, Katariina Vähä-Ettala toteaa.


Globaalit tuulahdukset ja koronapandemian vaikutukset tuntuvat myös VRP-Mäkelä Oy:n toiminnassa. Johtuen kansainvälisistä logistiikkavaikeuksista ja kumiraaka-aineiden saatavuudesta, on VRP-Mäkelälläkin jouduttu myymään ei-oota tiettyjen rengasmallien osalta. Lisäksi joidenkin tuotteiden sisäänostohinnat ovat nousseet. Myös sähköautojen suurempi massa aiheuttaa renkaille uusia vaatimuksia, mikä näkyy erilaistuvana valikoimana henkilöautopuolella.


”Viime keväänä pelkäsimme, että korona tulisi vaikuttamaan toimintaamme, mutta vaikutukset jäivät onneksi vähäisiksi. Täällä Satakunnassa oma auto on edelleen pakollinen kulkuväline. Ehkä pieni vaikutus on ollut sillä, että matkoja on etätöiden takia karsiutunut, joten renkaiden uusimisen tarvetta on ollut vähemmän”, Niklas Vähä-Ettala ynnää koronavuotta yhteen.