Rauman kauppakamarin juhlavuoden kumppanit esittäytyvät | LähiTapiola Länsi-Suomi

LähiTapiola Länsi-Suomi palvelee henkilö- ja yritysasiakkaita noin 250 000 asukkaan toimialueellaan. Yhtiöllä on 105 000 asiakkaalleen 12 toimipisteen ja 160 henkilön palveluverkosto, jossa palvellaan paikan päällä sekä etänä verkossa ja puhelimitse. Vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla yhtiön maksutulo oli yli 43 miljoonaa euroa.

​​​​​​​

Mikä tekee Rauman seudusta hyvän toimintaympäristön tulevaisuudessa?

Lyhyet etäisyydet helpottavat alueella asuvien työmatkaajien arkea. Työssäkäynti naapurikunnista tai -kunnissa ei ole enää tavatonta. Alueen sisäinen liikkuvuus kasvaneekin tulevaisuudessa.

Seudulla toimii merkittäviä elintarvike- ja energiateollisuuden yrityksiä, joiden rooli korostuu lähivuosina. Yrittäjiin panostetaan: näin linjasi esimerkiksi Rauman kaupunki tuoreessa strategiassaan.
Lapsiperheille seutu on oivallinen esimerkiksi edullisten asuntojen, hyvien koulujen ja harrastusmahdollisuuksien myötä. Myös luonto ja meri ovat lähellä.

Mitä kehitettävää Rauman seudulla on?

Seutu tarvitsee yrityksiä, ja yritykset tarvitsevat ihmisiä. Siksi elin- ja vetovoimaisuuteen on panostettava molempien näkökulmasta.
Raide-, tie- ja meriliikenteen kulkuyhteyksiä pitää parantaa: tällä hetkellä akuutein tarve on Valtatie 2:n eli Kakkostien kehittämiselle. Lisäksi veto- ja pitovoiman kannalta keskeiseen korkeakoulutukseen pitää satsata vahvemmin.

​​​​​​​Miten yrityksemme olisi tässä kehityksessä mukana ja millaisin panostuksin?

Keskeisin tehtävämme on olla alueemme yritystoiminnan mahdollistaja. Yritystä ei voi perustaa eikä se voi toimia ilman vakuutusyhtiötä, koska toimintaan liittyvät suuret riskit on voitava jakaa toisen toimijan kanssa.
Olemme pitkään tukeneet alueen korkeakoulutusta. Kesäkuussa lahjoitimme kauppatieteisiin Turun yliopistolle, joka tarjoaa opetusta myös Porissa. Aikaisemmin olemme lahjoittaneet Turun yliopiston automaatiotekniikan professuuriin, Rauman OKL:lle sekä Samkille.

​​​​​​​

"Lämpimät onnittelut ja kiitokset 40 vuoden työstä alueen yritystoiminnan toimintaedellytyksien, kilpailukyvyn ja vetovoimaisuuden hyväksi!"

Pasi Aakula, toimitusjohtaja, LähiTapiola Länsi-Suomi Keskinäinen Vakuutusyhtiö