Todellista yrittäjyyttä kovalla kotimaisuusasteella kansainvälisesti

Lai-Mu Oy:n perustaja Muisto Laineen (oik.) urasta ja elämästä on toukokuussa julkaistu kirja, jossa kerrotaan, kuinka vaatimattomista oloista voi kovalla työllä ponnistaa menestykseen. Kirjan kirjoittivat yhteistyössä Janne Rantanen (vas.) ja Raimo Vahanto (kesk.).

Lai-Mu Oy on raumalainen metalli- ja konepaja yritys, jonka viime vuodet ovat olleet työntäyteisiä. Metallia jalostetaan levystä ja tangosta kaivoskoneiden ja trukkien ohjaamoiksi sekä kiinteistönhoitokoneiksi jatkuvasti uutta teknologiaa mukaan tuoden. Tekemisen kulttuuri, periksiantamattomuus ja rohkeus ovat olleet yhtiön toiminnan ytimessä alusta lähtien. Yhtiö on koko olemassaolonsa ajan toiminut kansainvälisillä markkinoilla ylläpitäen tuotteiden korkeaa kotimaisuusastetta.

Lai-Mu Oy:n tuotteiden kotimaisuusaste on korkea. Kotimaisten komponenttien ja raaka-aineiden käyttö ei ole itsestäänselvyys, mutta yhtiössä on haluttu painottaa tätä hankinnoissa. Teräs tulee Pohjois-Suomesta, lasit Eurasta Satakunnasta, johtosarjat Etelä-Pohjanmaalta, renkaat Pirkanmaalta ja kaikki maalit ovat kotimaisia. Yhtiössä toimitaan paikallisesti ja matalalla organisaatiolla.​​​​​​​​​​​​​​

”Näinä aikoina toimitusketjujen toimivuus on erityisen tärkeää. Moni konepajayritys on ulkoistanut lähes kaikki toiminnot, mutta meillä on haluttu pitää kiinni omasta tekemisestä. Suunnittelu ja tuotekehitys ovat omissa käsissä, samoin tuotanto pyörii paikallisella osaamisella. Kaikkea toimintaa ohjaavat sertifioidut laatujärjestelmät, pitäen sisällään niin hitsausprosessit kuin ympäristönsuojelun”, kertoo Lai-Mu Oy:n toimitusjohtaja Markus Miekanmaa.

Työkoneiden tulevaisuus näyttää yhä sähköisemmältä

LM Trac on Lai-Mu Oy:n rekisteröity tavaramerkki. LM Tracit ovat kiinteistöhoitoon suunniteltuja ja valmistettuja monitoimikoneita. Koneet ovat olleet markkinoilla jo 1980-luvulta lähtien ja kehitystyö on vaatinut pitkäjänteistä työtä. Kova ponnistus on ollut LM Trac -konemalliston uudistus vastaamaan tiukentuneita moottoripäästömääräyksiä.

Yhtiössä on viime vuosina tehty määrätietoisesti investointeja uusiin teknologioihin, erityisesti hitsausrobotiikkaan. Tuotannossa kehitystyö on viime vuodet ollut erityisesti tietokonepohjaisten ohjausjärjestelmien käyttöönottoa ja erilaisten hyväksyntäprosessien läpivientejä. Kaikki tämä on panostusta tulevaan. Viimeisin investointi mallistoon on ollut sähköllä toimivan LM Tracin pilotointi.

Yrittäjähengellä ja kansainvälisyydellä kohti tulevaa

Miekanmaa hehkuttaa yhtiön perustaja Muisto Laineen todellista yrittäjähenkeä.

”On tullut floppeja, joskus prototyyppi ei olekaan toiminut. Muiston kanssa on käyty monet kerrat läpi protoilun tuloksia. Siinä todellinen yrittäjän luonne nousee esille. Jos epäonnistutaan, niin miten siitä noustaan? Laineen tapa toimia on ollut, että tehdään selvitys mikä meni pieleen, miten se saadaan korjattua, nukutaan yön yli, ja seuraavana aamuna yritetään uudestaan. Tämä analyysiprosessi ja uuteen nousuun pääseminen vaatii kykyä, jolla ratkaistaan, menestyykö yritys vai ei”, Miekanmaa sanoo.

Lai-Mu Oy on koko olemassaolonsa ajan uinut kansainvälisillä vesillä. Asiakkaiden yhteyshenkilöt ovat monesti ulkomailla. Vienti on tärkeässä roolissa jatkossakin.

”Uskomme vahvasti, että myös tulevaisuudessa tarvitaan kaivoskoneiden ja trukkien ohjaamoita. Kiinteistöhoitokoneiden menekki ei ainakaan pienene tässä urbanisoituvassa maailmassa. Kansainvälinen kasvu vaatii hyvät verkostot ja paljon jalkatyötä”, näkee Miekanmaa yhtiön tulevaisuuden mahdollisuudet. ​​​​​​​