Pe 24.5.2019: Arvonlisäveron ajankohtaiskatsaus Raumalla

Koulutuksessa käsitellään käytännönläheisesti arvonlisäverotuksen ajankohtaisia kysymyksiä
uusia oikeuskäytäntöjä, Verohallinnon uusia ohjeita ja lainsäädännön viimeaikaisia ja tulossa olevia muutoksia mm. arvoseteleitä.

​​​​​​​
​​​​​​​Muistutus! Olethan huomioinut ALV -koulutuksemme, muutamia paikkoja on vapaana vielä.
Ajankohta:24.05.2019 09:00-12:15 ( lounas 11.30-12.15)
Paikka:Villa Tallbo
Osoite:Petäjäksentie 178, Rauma

​​​​​​​Koulutuksen ohjelma:
Arvosetelien arvonlisäverotus – uudet säännöt käytännössä

• arvosetelien määritelmä; lahjakortit, lounas-, liikunta- ja kulttuurisetelit, ilmais-/bonussetelit, teleyhtiöiden prepaidit, kuntien palvelusetelit jne.
  • yksikäyttö- ja monikäyttöarvosetelien ALV-käsittely; veron tilitysajankohta, veron tilitysvelvollisuus käyttämättömistä arvoseteleistä
  • yksikäyttöarvosetelien ketjumyyntisääntö
  • arvoseteleihin liittyvien palvelujen ALV-käsittely

Muut viimeaikaiset ja tulossa arvonlisäverosäännösten muutokset

• sähköisiä palveluja koskevat yksinkertaistukset
  • digijulkaisujen alennettu verokanta; 1.7.2019 voimaan tulevat uudet säännöt
  • esiintyvien taiteilijoiden vapaaehtoinen verovelvollisuus; 1.4.2019 voimaan tulleet muutokset

Uusimmat ja tulossa olevat Verohallinnon ohjeet ja tulkinnat, mm.

• terveyden- ja sairaanhoitopalvelujen arvonlisäverottomuus; ohjepäivitys 1.4.201
  • sosiaalihuoltopalvelujen arvonlisäverottomuus; ohjepäivitys 2.4.2019
  • rakentamispalvelujen myynti ja oma käyttö arvonlisäverotuksessa
  • koulutuspalvelujen arvonlisäverotus; ohjepäivitys 29.3.2019
  • arvonlisäveron vähennysoikeuden tarkennukset; viimeisimmät käytännön tulkinnat, mm. kiinteistön myyntikulujen vähennyskelvottomuus

ALV-ilmoittamisen kehityshankkeet Suomessa

• ALV-ilmoituksen laajentuva tietosisältö, transaktiopohjainen raportointi?

Uusin oikeuskäytäntö – viimeisimmät KHO:n ratkaisut, mm.

• henkilökunnan koulutuskustannusten vähennyskelpoisuus
  • arvonlisäverottomien koulutuspalvelujen liitännäispalvelujen verottomuus

Lounas

Kouluttaja:
Petri Salomaa, Deloitte

Osallistumismaksu:
Kauppakamarin jäsenille hinta on 275 € + alv 24 %, muille 385 € + alv 24 %. Hinta sisältää aamukahvin ja lounaan. Mikäli osallistut myös Kansainvälisen kaupan arvonlisäverotuksen kysymykset Raumalla-koulutukseen, yhteishinta on 440e + alv 24% jäsenille ja 550e + alv 24% muille.

Peruutusehdot:
Peruutukset korvauksetta viimeistään viikkoa ennen koulutuksen alkamista. Muussa tapauksessa kauppakamari perii 50 % kurssimaksusta.