Älä turhaan jännitä, vaan luota tulevaan!

Teksti: Heini Yli-Antola ja Riikka Piispa

Rauman kauppakamarin edustus kävi kurkistamassa uusimman jäsenen Tilitoimisto HTT Oy:n maailmaan tammikuussa. Vastassa yrityksen toimipisteellä Rauman keskustassa oli kolme valovoimaista yrittäjänaista Taina Tanner, Minna Pihala ja Sarita Pollari. Kuulimme yrittäjiltä ajatuksia kaksivuotiaan yrityksen tilanteesta ja taloushallintoalan tulevaisuudesta.

Sarita Pollari, Taina Tanner ja Minna Pihala / Kuvaaja Sanna Peräntie

Mistä vahvuusalueista yrityksenne ponnistaa?
Naisten tiet ristesivät aiemmassa työpaikassa, joten heillä oli jo ennalta hyvä tuntuma siihen, millaista osaamista kullakin on hallussa. Tainalle on kertynyt rautainen kokemus kirjanpidosta. Minnalla on laajempana vastuualueena palkkahallinto ja Saritalta taipuu erityisesti sähköinen taloushallinto.

”Jokaisella meillä on omat vahvuusalueet valjastettuna käyttöön.”, kertoo Minna.

Asiakkaita on yrityksen alkutaipaleella kertynyt sekä raumalaisista että lähikuntien yrityksistä, toimialojen ollessa laidasta laitaan. Kolmen osakkaan lisäksi yrityksellä onkin tällä hetkellä myös yksi työntekijä.

Miltä tulevaisuus näyttää?
”Positiiviselta – kysyntää on riittänyt ja toivomme jatkossakin olevamme kiinnostava yhteistyökumppani. Tilitoimistokumppanuuksien puntaroimiseen on nyt koronan myötä ehkä ollut enemmän aikaa kuin aiemmin”, sanoo Taina.

Mikä on mielestänne tilitoimistojen rooli tulevaisuudessa kirjanpidon muuttuessa yhä automatisoidummaksi?
”Näemme, että automaatio tulee helpottamaan rutiinitöitä, kun taas asiantuntemuksen rooli tulee kasvamaan merkittävästi” pohtii Sarita. Tämä luo paineita osaamisen entistä laaja-alaisemmalle kehittämiselle.

”Haluamme olla yritykselle helposti lähestyttävä ja tärkeä keskustelukumppani. Yrittäjälle kirjanpitäjä voi olla ainut taho, jonka kanssa voi keskustella vaikeistakin taloutta koskevista asioista luottamuksellisesti” Minna kertoo.

Mitä sanoisitte yritystoimintaa aloittelevalle itsellenne?
”Älä turhaan jännitä vaan luota tulevaan sekä omaan osaamiseesi. Sillä pääsee jo pitkälle. Mitään ei saa, jos ei uskalla. Riskejä pitää elämässä ottaa”, viestii yrittäjäkolmikko.