Brexit ja Suomi - päivitetty kauppakamarin tiekartta

Britannian piti erota EU:sta pe 29.3.2019, mutta nyt aikataulut ovat muuttuneet. Prosessi on haasteellinen myös vientiyrityksille - on lähes mahdotonta varautua yritysten kannalta kaikkiin skenaarioihin. Keskuskauppakamarin valmistelema Brexit-tiekartta auttaa varautumisessa.

Viime viikolla EU huippukokouksen päätteeksi ilmoitti Britannialle että sen pitää ilmoittaa 12.4.2019 mennessä

a) hyväksyykö se erosopimuksen
b) eroaako se EU:sta
c) ryhtyykö se johonkin muihin toimiin asiassa.

Jos Britannia ei hyväksy erosopimusta eikä muihin toimiin ryhdytä asiassa, Britannia eroaa EU:sta jo 12.4.2019 ilman siirtymäaikoja ja erityissopimuksia. Kova Brexit toteutuu 12.4.2019 eli Britanniasta tulee heti kolmas maa WTO-sääntöjen mukaisesti. Britannia on luvannut jatkaa pitää tullit nollassa useiden tuotteiden osalta, mutta muut WTO-jäsenmaat voivat vaatia saamaa kuin mitä etuuksia EU27-maat silloin saisivat. Ja EU-maat joutunevat ottavat tullaukseen liittyvät velvoitteet Britanniaa kohtaan veti käyttöön, mikä aiheuttaisi erilaisia tullaus/huolinta yms haasteita.

Jos Britannia hyväksyy EU:n kanssa tehdyn erosopimuksen, niin Britannian EU-ero tulee voimaan 22.5.2019, mistä alkaa 31.12.2020 ulottuva siirtymäkausi eli kaupankäynti EU-UK -kesken jatkuu 31.12.2020 asti kuten nykyisin sisämarkkinoilla. Sen jälkeen kauppaa käydään sen mukaan, mitä EU ja UK ennättävät asiasta kauppa- tai kumppanuussopimuksella tai vastaavalla sopia.

Olemme päivittäneet tältä osin tekstit ja aikataulut Kauppakamarin Brexit -sivulle: https://kauppakamari.fi/kansainvaliset-asiat/yritysten-seitseman-selviytymisvinkkia-brexitiin/

Oheisena Kauppakamarin Brexit-tiekartta (liite). brexit ja suomi 2019 - kauppakamarien tiekartta 2019 päivitys 25-3-2019 .pdf

Asia elää ja muutoksia voi tulla riippuen Britannian toimista ja EU27-maiden näkemyksestä niihin. EU:n komission tehtävänä on varjella EU:n toimivuutta ml sisämarkkinat ja ulkosuhteet. EU27-maat voivat aina toki poliittisin päätöksiä määritellä uudelleen Brexit-linjaansa ja sen aikatauluja Britannian kanssa. Tämä kuitenkin vaatii sitä, että Britanniassa on selkeä poliittinen tahtotila johonkin ratkaisuun. Nyt sitä ei vielä ole.