Johanna Luukkonen kaupungin ruorissa

"Haluan, että yrittäjillä ja yritysjohtajilla on tunne, että olen käytettävissä. Vaikuttavuus ja vaikuttamistyön uskottavuus syntyy yhteisestä tekemisestä - siitä, että puhutaan samaa kieltä."

Tuore kaupunginjohtaja, Johanna Luukkonen uskoo, että upean ja elävän kaupunkikeskustan tilaisuus on käsillä.

Miten olet aloittanut kaupunginjohtajan tehtävät?
Kesän ja alkusyksyn olen käyttänyt tutustumalla omaan organisaatioon, infraan ja asioihin, jotka ovat ajankohtaisia nyt ja lähitulevaisuudessa. Lisäksi kalenterini on täyttynyt yrittäjien, turistien, kaupunkilaisten ja muiden sidosryhmien edustajien tapaamisella. Olen ottanut haltuun sitä, miten täällä viestitään Raumasta ja miten Rauma tunnetaan.

Mihin asioihin tulet alkuun tarttumaan?
Elinkeinoelämän asiat sekä saavutettavuuden parantaminen ovat edunvalvontatyön kärjessä. Lisäksi ajankohtaista on kaupungin talouden ja palveluiden kehittäminen. Kuntataloudet ovat haasteissa tällä hetkellä erityisesti koronasta johtuvista syistä. Kunnat tulevat jatkossa kilpailemaan entistä enemmän asukkaista ja työpaikoista. Oma toimintatapani on tunnustaa tosiasiat ja lähtökohdat ja olla käpertymättä surkuttelemaan. Muutokset vaativat rohkeita päätöksiä.

Mitkä ovat mielestäsi Rauman vahvuudet?
Rauma on itse asiassa 80 000 asukkaan keskittymä, kun Rauman kaupungin lisäksi mukaan lasketaan Rauman koko vaikutusalue Laitilaa myöden. Monipuolinen teollisuus, laaja-alainen elinkeinopohja ja kompakti keskusta-alue sekä satamaan kytkeytyvä logistiikkaklusteri ovat Rauman selkeitä vahvuuksia. Myös kesä-Rauma on kärki: täällä on useita, erilaisia ihmisiä puhuttelevia tapahtumia kuten pitsiviikko, RMJ, Bluesit ja Pitsi-Turnaus. Kaupungissa olisi toki potentiaalia matkailun osalta myös talvella.

Missä asioissa näet keskeiset kehittämistarpeet?
Tulevaisuuden kehittämisen tulee lähteä liikkeelle kasvuvisiosta, jossa olemme seudun keskus. Rauman keskustassa on käynnissä tai käynnistymässä isoja hankkeita - kauppakeskus ja Karin kampus ovat yhtä aikaa rakenteilla. Meillä on käsillä momentum upean ja elävän kaupunkikeskustan aikaansaamiseksi. Tarvitsemme kuitenkin lisäymmärrystä siitä, mitä Raumalta puuttuu, jotta kuluttajien ostokset saataisiin ohjattua kaupunkiin isojen keskusten sijaan. Ensi keväänä pitäisi saada myös päätös, tullaanko Tall Ship Race toteuttamaan Raumalla 2024. ”Kaupungin saavutettavuuden parantamiseksi keskeiset asiat ovat tällä hetkellä vt8 ja henkilöjunaliikenteen käynnistäminen.

Millaiset terveiset haluat kertoa Rauman kauppakamarin jäsenille?
Haluan, että yrittäjillä ja yritysjohtajilla on tunne, että olen käytettävissä. Vaikuttavuus ja vaikuttamistyön uskottavuus syntyy yhteisestä tekemisestä - siitä, että puhutaan samaa kieltä. Olen erittäin mielelläni mukana Rauman kauppakamarin hallituksessa, jossa voimme kokoontua keskustelemaan seudun eteenpäin viemisestä.