Kesätyöntekijöiden sitouttaminen yrityksiin on yksi tärkeimmistä rekrytointikeinoista – Rauma Race ja Suomen suurin kesätyöntekijäsauna järjestetään 16.6.2022

Rauman seudulle saapuvat lukuisat kesätyöntekijät toivotetaan tervetulleiksi Rauma Race -suunnistuksen ja Suomen suurimman kesätyöntekijäsaunan merkeissä nyt toista kertaa. Kovassa kilpailutilanteessa työnantajilla on entistä suurempia toiveita löytää kesätyöntekijöiden joukosta tulevaisuuden vakiosaajia. ”Meillä on töitä” -kesärekrykampanjan mobiilipelin tuloksista selviää muun muassa, mitkä tekijät saisivat harkitsemaan muuttoa maakuntaan ja mitkä seikat nähdään omina vahvuuksina työelämässä.

Rauma Race tulee taas

Rauman Nuorkauppakamarin, Rauman kauppakamarin ja Rauman kaupungin kesätyöntekijätapahtuma järjestetään torstaina 16.6. Tapahtuma polkaistaan käyntiin Vanhan Rauman sydämestä kauppatorilta, josta suunnistukseen ilmoittautuneet kesätyöntekijät lähtevät kiertämään Rauma-aiheisia tehtävärasteja keskellä maailmanperintökohdetta.
Rasteilla visaisäntinä toimivat ja toimintaansa esittelevät tapahtuman kumppaniyritykset ja -tahot: Alfa Laval Aalborg Oy, HKScan, Kongsberg Maritime Finland Oy, Metsä Fibre, Oras Oy, Rauma Marine Constructions Oy, Rauman kaupunki, TVO Oyj ja UPM Oyj.

Kesätyökaupunkiin tutustuttavan rastikierroksen viimeinen etappi löytyy meren ääreltä Löylymestarista, jossa järjestetään illalla Suomen suurin kesätyöntekijäsauna. Kaikille seudun kesätyöntekijöille tarkoitettuun maksuttomaan tapahtumaan tavoitellaan kaikkiaan noin 150-200 nuorta aikuista.

”Tällä tapahtumalla saadaan nuoret tutustumaan toisiinsa, seudun yrityksiin ja upeisiin miljöisiin rennoissa merkeissä. Aiemman tapahtuman jälkeen kuulimme kesätyöntekijöiden sopineen esimerkiksi yhteisiä rantalentisharjoituksia kesän ajalle. On tärkeää, että Rauman seudusta positiivinen kuva näille nuorille ja maine kiirii pidemmällekin”, painottaa tapahtuman projektipäällikkö Antti Kaukkila Rauman Nuorkauppakamari ry:stä.

”Nuoret osaajat ovat Rauman kaupungin uudessa strategiassa keskeinen kohdejoukko. On upeaa, että Rauman Nuorkauppakamari järjestää nuorten näköistä tekemistä kesätyöntekijöille”, iloitsee Rauman kaupunkikehityksestä projektikoordinaattori Piia Laisti.

Rauma Race -tapahtuman tarkoituksena on rakentaa pitkällä tähtäimellä alueen myönteistä työnantajamielikuvaa. Samalla se toimii jatkumona Rauman Nuorkauppakamarin jo pitkään järjestämille Urastartti-rekrymessuille ja Rauman kauppakamarin ”Meillä on töitä” -kesärekrykampanjalle. Rauma Racen tavoitteena on varmistaa, että seudulle kesätöihin saapuvat nuoret pääsevät kunnolla mukaan kesäkotikaupunkinsa sykkeeseen ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin töiden ohella. Tilaisuuteen voi ilmoittautua 8.6. asti täältä: www.raumarace.fi

Kesärekrykamppiksen Satakunta syytä -pelin tulokset kertovat nuorten mieltymyksistä

Joukko Satakunnan isoimpia työnantajaorganisaatioita oli mukana ”Meillä on töitä” -kesärekrykampanjassa vuonna 2022. Tällä kertaa nuoria tutustutettiin kesätyöpaikkoihin helmi-maaliskuussa humoristisen mobiilipelin muodossa. Pelin pariin päädyttiin somekampanjoiden kautta yli 1400 kertaa. Pelissä pääsi vastaamaan työpaikkoja ja asumisympäristöä koskeviin kysymyksiin, joiden pohjalta vastaaja sai työntekijäprofiilin. Tuloksista kiinnostavimmat liittyvät syihin muuttaa maakuntaan ja nuorten näkemyksiin omista vahvuuksistaan työelämässä.

Satakuntaan muuttamista voisi suunnitella mielenkiintoisten työpaikkojen perässä 24 % vastanneista. Lisäksi maakuntaan houkuttaisivat mielenkiintoinen ja rikas luonto (16 % vastanneista) ja alhaisemmat elinkustannukset (11 %). Hyvät opiskelumahdollisuudet vetäisivät maakuntaan ainoastaan 5 %:a vastanneista. Vastaajissa on noin 16 % osuus niitä, joita ei saisi harkitsemaan muuttoa maakuntaan mikään.

Noin puolet vastaajista valitsi olevansa parhaimmillaan työssä, jossa eteen tulee yllätyksiä ja päivät ovat vaihtelevia (58 %). Vastaajista 42 % oli sitä mieltä, että ovat parhaimmillaan työssä, jossa voi suunnitella päivän etukäteen ja nauttia rutiineista.

Vastanneista suurin joukko piti omana vahvuusalueenaan uteliaisuutta ja ratkaisukeskeisyyttä (27 %). Myös monipuolisuus (21 %), joustavuus (12%) sekä innovatiivisuus ja idearikkaus (11 %) nähtiin voimavaroina. Hyvän fyysisen kunnon ilmoitti supervoimakseen vain 5 % vastaajista.

”Tarvitsemme maakuntaan monipuolisia osaajia työtehtäviin, joissa arvostetaan muun muassa käden taitoja ja fyysistä kuntoa, luovuutta ja joustavuutta tai insinöörimäistä ajattelua. Niin rutiiniomaisista tehtävistä kuin vaihtelevista päivistä pitäville nuorille löytyy varmasti paikkansa seudun yrityksissä. Sekä kesärekrykamppis että kesätyöntekijätapahtuma ovat yhteistä työtä veto- ja pitovoiman eteen. Jatketaan samaan malliin”, toteaa Rauman kauppakamarin toimitusjohtaja Riikka Piispa.

Lisätiedot:
Antti Kaukkila, Rauma Race -tapahtuman projektipäällikkö, Rauman nuorkauppakamari ry
puh. 040 5301811
Piia Laisti, projektikoordinaattori, Rauman kaupungin kaupunkikehitys,
puh. 041 7300524
Riikka Piispa, toimitusjohtaja, Rauman kauppakamari
puh. 040 7088555

Taustatiedot ”Meillä on töitä” -kesärekrykampanjasta
Meillä on töitä -kesärekrykampanja sai alkunsa jo vuonna 2019, kun Rauman kauppakamarin HR- ja koulutusvaliokunnassa haluttiin lähteä rakentamaan alueen tunnettavuutta myös pidempiaikaisen työllistymisen näkökulmasta. Päätavoitteena kampanjoissa on ollut löytää uusia, kekseliäitä ja erottuvia tapoja näkyä kohdeyleisön parissa ympäri Suomea. Kampanjan some- ja nettimarkkinointi on pystytty kohdentamaan tehokkaasti esimerkiksi yliopistopaikkakunnille. www.meillaontoita.fi