Satakunnan Kiina-seminaarissa 2.12. keskusteltiin Kiinasta kauppakumppanina

Satakunnan Kiina-seminaarin teemana oli suurvalta kauppakumppanina. Yksi Suomen arvostetuimmista Kiina-asiantuntijoista, dosentti, kollegiumtutkija Mikael Mattlin Turun yliopistosta toi esiin Kiinan roolin globaalissa markkinataloudessa. Konkreettisia ohjeita bisneksen tekemiseen kiinalaisten kanssa antoi puolestaan Senior Network Advisor Xiahoan Li OP Ryhmästä. Paneelikeskusteluun osallistuivat lisäksi tj. Riikka Hacksenius-Fonsén Punda Global Oy:stä, Senior China Advisor Markku Paukkunen SAMKista, tj. Mikko Osara BMH Technology Oy:stä ja Heikki Perko HNC-USF - platformista.

Kysyttäessä tärkeimmät vinkit liiketoiminnan käynnistämiseksi Kiinassa nostettiin seminaarissa esiin seuraavia asioita:

- asenteen täytyy olla kohdallaan: kulttuuri on erilainen
- Kiinassa täytyy käydä, jotta ymmärtää edes vähän, kuinka nopeaa on päätöksenteko ja liiketoiminnan rytmi
- suomalaiset saisivat olla aloitteellisempia ja nopeampia
- tarvitaan sitoutumista ja kärsivällisyyttä
- Kiinaan kannattaa lähteä tosissaan: riittävällä volyymilla ja organisaatiolla
- tärkeää on löytää oikeat, paikalliset avainhenkilöt
- oppia voi ottaa jo Kiinassa menestyneistä yrityksistä, esimerkiksi KONE
- kuluttajamarkkinoilla ainut tapa päästä markkinoille on vahva verkkokauppaosaaminen

Tilaisuus toteutettiin yhteistyössä Rauman ja Satakunnan kauppakamarien, Satakunnan ammattikorkeakoulun, Prizztechin ja Satakunnan Team Finland- verkoston kesken.

Maksuttoman tilaisuuden tarjosivat Länsi-Suomen Osuuspankki ja järjestäjäorganisaatiot.

Keskuskauppakamarin katsaus Kiinaan: Kiina – suomen tärkein kauppakumppani?