Marraskuinen Rauman Meriverkostopäivä vahvasti linjassa Rauman kasvustrategian kanssa

Vuoden 2021 meriverkostopäivään osallistui päivän mittaan noin 200 henkilöä.

Rauman kaupungin vision mukaan 2030-vuoden Rauma on vahva ja vaikuttava sekä luonnikas ja lumoava. Se rakentuu muun muassa heistä, jotka kasvavat tämän päivän perheissä ja opiskelevat seudun oppilaitoksissa – ja jotka halutaan jäävän seutukunnalle asumaan opiskelujen jälkeenkin. Vuoden 2022 Meriverkostopäivät on tapahtuma, jossa meriklusterin yritysten lisäksi toisena tärkeänä kohdeyleisönä ovat juuri tulevaisuuden tekijät ja nuoret opiskelijat.

Merenkulku ja meriteollisuus tulevat aina olemaan vahva osa Raumaa. Meriverkostopäivä, joka toteutetaan tiistaina 8. marraskuuta, tuo yhteen koko meriklusterin toimijakentän: niin alan veturiyritykset, alihankintaverkoston, oppilaitokset kuin opiskelijatkin.

– Rauma on merenkulun ja laivanrakennuksen kärkeä, mutta kuten monilla perinteisillä aloilla, tekijöistä on huutava pula. Siksi olemme halunneet tuoda opiskelijat yhteen meriklusterin kärkiyritysten, viranomaistahojen ja oppilaitosten edustajien kanssa, jotta voidaan tietoisuutta ajankohtaisista monipuolisista mahdollisuuksista, joita ala tarjoaa, kertoo toimitusjohtaja Riikka Piispa Rauman kauppakamarista.

Bisnesmahdollisuuksia, erilaisia hankkeita ja työllistymismahdollisuuksia on esillä niin logistiikan, merenkulun kuin meriteollisuuden saralla. Koko päivän kestävässä seminaariohjelmassa on luvassa merkittävien alan yritysten edustajien puheenvuoroja, joissa kerrotaan toimialan kehityssuunnista ja osaamistarpeista.

– Yleisöä kiinnostanee esimerkiksi Decatrip -hanke, jossa Rauma Marine Construcstions Oy kumppaneineen on rakentamassa Turku-Tukholma-välille hiilineutraalia meriväylää. Päästövähennystavoitteet, digitaalisuus, tilaus-toimitusketjun älykkyys, globaaleista muutoksista juontuvat kehitys- ja osaamistarpeet ovat muutenkin seminaarin keskeisiä teemoja, toteaa seminaarin moderaattori, yritysasiantuntija Heikki M. Nurmi Rauman kaupunkikehityksestä.

– Rauman meriklusteri on koko seutukunnan vahvuuksia ja sen merkitys on suuri Suomenkin mittakaavassa. Olemme kokoamme suurempi. Rauman meriverkostopäivällä voimme laajassa yhteistyössä viestiä klusterin tärkeydestä, kertoo Rauman kaupunginjohtaja Esko Poikela.

– Merimessuilla on runsas tarjonta laivanrakennuksen ja merenkulun näytteilleasettajia. Uutena elementtinä messuille tuodaan myös hankekuja, jossa näkyy seudulla vaikuttavien oppilaitosten ja tutkimusyksiköiden laaja kirjo tutkimuksen ja kehitystyön saralla, toteaa merimessujen järjestelyistä vastaava lehtori Harry Rostedt WinNovasta.

Kansainvälisesti tarkasteltuna seudun meriklusterissa on tulevaisuuden kasvumahdollisuuksia niin merenkulun kuin laivanrakennuksen toimialoilla. Myös osaamisen kehittäminen ja TKI-toiminta toisen ja korkea-asteen oppilaitoksissa ja tutkimukseen keskittyvissä organisaatioissa on vahva tuki klusterin kasvulle.

– Meriverkostopäivä on tässä suhteessa paraatipaikka. Voi tavata kärkitekijöitä ja messuilla pääsee esimerkiksi kokeilemaan laivan konesimulaattoria etäyhteydellä. Suosittelen lämpimästi saapumaan paikalle avoimin mielin – ja näillä keinoin rakentamaan vahvaa ja vaikuttavaa Raumaa tänäkin vuonna, jatkaa Poikela.

Lisätiedot:
Riikka Piispa, Rauman kauppakamari, puh. 040 7088555
Heikki M. Nurmi, Rauman kaupunki, puh. 050 593 2658

Lisätietoa ja ilmoittautuminen

Tervetuloa tutustumaan merenkulun ja laivanrakennuksen kärkeen Raumalle!
Paikalla on merenkulun ja laivanrakennusalan kärkiyrityksiä, viranomaistahoja ja oppilaitosten edustajia kertomassa ajankohtaisista bisnesmahdollisuuksista, hankkeista ja työllistymismahdollisuuksista.
Tilaisuus on tarkoitettu yrityksille ja organisaatioille, joilla on tarjottavana osaamista laivanrakennuksen, logistiikan ja/tai merenkulun puolella sekä opiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneita työllistymään meriklusteriin.

Aika: ti 8.11. klo 8.30-15.30
Paikka: SAMKin ja WinNovan Merimäen kampus, Suojantie 2, Rauma

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä
Länsirannikon koulutus Oy WinNova
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Rauman kaupunki
Rauman kauppakamari
Seaside Industry Park Rauma / Seaside Campus
Turun yliopiston Brahea-keskuksen Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus

Tapahtuma toteutetaan osana Keski-Suomen Ely-keskuksen rahoittamaa Meriteollisuuspuisto oppimisympäristönä -hanketta (ESR).