Matematiikalla on merkitystä – Matematiikan Päässälaskumestari -kilpailun Rauman seudun finaali järjestetään tänä vuonna laajassa yhteistyössä yritysten kanssa

Matematiikan päässälaskumestari on Satakunnassa vuosittain MAOL-Rauma Ry:n järjestämä yläkoulun 8.-luokkalaisten ja lukion 1.-vuosikurssin päässälaskutaitoa mittaava kisa. Kisan ennakkokarsinnat on pidetty alkuvuodesta. Rauman finaali toteutetaan torstaina 12.3. klo 13-14.30 Rauma Marine Constructions Oy:n tiloissa. Paikalle on tulossa kisaamaan lähes 40 nuorta Rauman seudun oppilaitoksista sekä tapahtumaa tukevien yritysten edustajia. Tapahtumaa tukee Rauman kauppakamarin ICT-valiokunnan kautta aktivoitunut yritysten joukko: Kongsberg Maritime Finland Oy, MagiCAD Group, Mep-it Ltd Oy, Oras Oy, Rauman kauppakamari, Rauma Marine Contructions Oy, Satakunnan ammattikorkeakoulu, TVO-konserni sekä Otavan oppimisen palvelut.

Finaali asettaa kilpailijoiden laskentataidot ja hermojen hallinnan todelliseen testiin. Kisaajilla on 15 minuuttia aikaa ratkoa laaja kirjo päässälaskutaitoa mittaavia tehtäviä. Tuloksia tarkistettaessa kuullaan tapahtumaa tukevien yritysten esittelyitä siitä, mikä on matematiikan merkitys nykypäivän työelämässä. Parhaat palkitaan tämän jälkeen lahjakortein, minkä lisäksi kaikki osallistujat saavat osallistumisesta kunniakirjan ja leffalipun.

”Tulevaisuuden työelämässä pärjäämisessä korostuvat tietojenkäsittelyn, automaation, robotiikan ja tekoälyn ymmärrys sekä hyödyntäminen. Ei ole toimialaa tai työtä, jossa matemaattisilla taidoilla ei olisi merkitystä. Me Rauman kauppakamarin ICT-valiokunnan jäsenet haluamme kannustaa nuoria matematiikan ja sitä kautta loogisen ajattelun pariin. Seudulla on useita teollisia ja ICT-alan yrityksiä, joilla on tarvetta nuorille osaajille myös tulevaisuudessa. Edustamamme yritysten edustajia on osana tilaisuutta kisaamassa omassa sarjassaan sekä kertomassa matematiikan merkityksestä työelämässä. Nähtäväksi jää, miten päässälasku meiltä työelämässä jo olevilta henkilöiltä sujuu.” toteaa Rauman kauppakamarin ICT-valiokunnan puheenjohtaja Janne Talvio Mep-it Ltd Oy:stä.

”Tapahtumalla haluamme viestiä, että matematiikalla on merkitystä. Osallistujamäärän perusteella voidaan todeta, että Rauman seutukunnassa nuoret, niin nais- kuin miespuolisetkin, ovat kiinnostuneita matematiikasta. On myös hienoa nähdä, miten moni yritys lähti mukaan tukemaan MAOL-Rauma ry:n järjestämää kilpailua. Kilpailu tarjoaa nuorille myös kosketuspintaa nykypäivän työelämään. Ehkäpä joku nuorista innostuu jatkossa hakeutumaan esimerkiksi kesätöihin paikalla oleviin yrityksiin.” ynnäävät yhteen MAOL-Rauma ry:n puheenjohtaja Otso Huuska ja Päässälaskumestari-kisavastaava Sanna Tauluvuori tilaisuuden toteutusta.

Median edustajat ovat tervetulleita paikan päälle seuraamaan kisaa ja haastattelemaan osallistujia sekä yritysten edustajia.

Ilmoittauduthan kuitenkin telakan porttimuodollisuuksien vuoksi etukäteen Otso Huuskalle: otso.huuska@rauma.fi