Rauman kauppakamarin kansainvälistymispalkinnon ehdokkaita haetaan – koko valintaprosessi uudistuu

Viime vuonna kansainvälistymispalkinnon voitti säkyläläisyritys Emeca oy.

Rauman kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunta jakaa Rauman seudulla vuosittain kansainvälistymispalkinnon​. Vuonna 2021 palkinto jaetaan täysin uudella tavalla - nyt kuka tahansa voi esittää ehdokasta! Palkintoehdokkaana voi nyt olla kansainvälisen yrityksen lisäksi esimerkiksi kansainvälinen tiimi, henkilö, projekti tai teko.

Palkinnon tarkoituksena on antaa tunnustus esimerkillisestä kansainvälisyyden toteuttamisesta ja kannustaa seudun toimijoita kansainvälisyyteen​. Tällä kertaa halutaan myös nostaa esille seudun kansainvälisyyden monipuolisuutta.
- Alueellamme edistetään kansainvälisyyttä monella eri tavalla, joten halusimme laajentaa kansainvälisyyden määritelmää ja palkinnon kriteereitä koskemaan myös kansainvälisyyttä edistävää toimintaa, kansainvälistymisvaliokunnan puheenjohtaja Sini Gahmberg sanoo.

Palkintoehdokasta voi ehdottaa kuka tahansa täyttämällä lomakkeen kauppakamarin nettisivuilla https://raumankauppakamari.fi/fi-fi/article/etusivu/rauman-kauppakamarin-kansainvalistymispalkinto/1461/ . Satakunnan ammattikorkeakoulun International Business- opiskelijat työstävät valituista palkintoehdokkaista esityksiä osana opintojaan. Opiskelijat voivat muun muassa haastatella ehdokasta ja hakea muuta taustatietoa ehdokasesittelyä varten.

- Rauman kauppakamari haluaa olla edistämässä kansainvälisten opiskelijoiden työllistymistä seudun yrityksiin. Uudenlainen kilpailuprosessi luo toivon mukaan yhteyksiä opiskelijoiden ja yritysten välille, toteaa Rauman kauppakamarin toimitusjohtaja Riikka Piispa.

Satakunnan ammattikorkeakoulussa palkinnon oppilaitosyhteistyöstä vastaava lehtori Marina Wikman toivottaa yhteistyön ilolla tervetulleeksi: - Opiskelijat pääsevät pienryhmissä hakemaan lisätietoja palkintoehdokkaasta. Samalla he saavat kosketuspintaa yritystoimintaan käytännössä ja oppivat tuntemaan alueen kansainvälisiä yrityksiä ja tekijöitä.

Kisa päättyy pitchaus-tilaisuuteen 9.12., jossa opiskelijaryhmät esittelevät palkintoehdokkaista tekemänsä koosteet Rauman kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunnan jäsenistä koostuvalle raadille. Raati valitsee tilaisuudessa kilpailun voittajan esityksen ja perusteluiden pohjalta.

Palkintoprosessista
Palkintoehdokas voi olla

• Kansainvälinen yritys, joka on ollut määrätietoinen vientitoiminnan kehittämisessä ja menestynyt kansainvälisessä kaupassa tai on jollakin muulla tavalla kansainvälinen​
  • Kansainvälisyyteen liittyvä projekti, yhteistyömalli tai toimenpide, jolla on kyetty tukemaan seutukunnan yritysten vientiä ja / tai kansainvälistymistä​