Rauman kauppakamarin kansainvälistymispalkinto 2020 Emeca Oy:lle

Rauman Kauppakamari on myöntänyt vuoden 2020 kansainvälistymispalkinnon Emeca Oy:lle. –Tällä kertaa palkitsimme yrityksen, jolta ei rohkeutta puutu. Emeca Oy toimii globaaleilla markkinoilla ketterästi ja kannattavasti sekä ympäristöseikat huomioiden, toteaa Rauman kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunnan puheenjohtaja Sini Gahmberg.

- Palkinnon tarkoituksena on tuoda esiin yrityksiä, joiden toiminta vientimarkkinoilla tai muu kansainvälinen toiminta voi toimia kannustavana esimerkkinä muille alueen yrityksille. Palkinto jaetaan nyt jo 11. kertaa. Jälleen voimme ylpeästi todeta, että Rauman seudulla on menestyviä vientiyrityksiä kaikissa yritysten kokoluokissa ja eri toimialoilla, kertoo Rauman kauppakamarin toimitusjohtaja Riikka Piispa.

- Tänä vuonna palkintoraati halusi korostaa erityisesti ennakkoluulotonta toiminnan laajentamista kansainväliseksi bisnekseksi ja rohkeiden kehitysaskeleiden ottamista koronapandemian aiheuttamasta tulevaisuuden epävarmuudesta huolimatta, kertoo Gahmberg. Hänen mukaansa Emeca Oy on loistava esimerkki muille pk-yrityksille mahdollisuudesta toteuttaa kansainvälistä liiketoimintaa Satakunnasta käsin.

Emeca Oy on Säkylän Köyliössä sijaitseva yritys. Yritys perustettiin vuonna 2001 Kari, Petri ja Sakari Koivusen toimesta. Omistus on myöhemmin siirtynyt Petri Koivuselle, joka on tällä hetkellä myös yrityksen toimitusjohtaja. Yrityksen päätuotteita ovat paalutarvikkeet: paalujatkokset ja kalliokärjet, joita muiden tuotteiden ohella toimitetaan kotimaan lisäksi vientimarkkinoille. Vientitoimintaa yritys on harjoittanut aivan alusta lähtien. Yritys vie tällä hetkellä säännöllisesti Pohjoismaihin ja Keski-Euroopan maihin, minkä lisäksi toteuttaa projektitoimituksia globaalisti. Yhdysvalloissa toimiva Emeca/Spe USA vastaa tuotteiden valmistuksesta Amerikan markkinoille. Muu vienti hoidetaan Köyliön tehtaalta käsin.

Liikevaihtoa yrityksellä oli vuonna 2019 n. 3,8 meur. Yritys on määrätietoisesti kehittänyt vientitoimintaansa, jonka osuus liikevaihdosta on n. 35 %. Dun & Bradstreet Finland Oy on myöntänyt yritykselle korkeimman AAA-luottoluokituksen yhtäjaksoisesi vuosittain 2008 – 2020.

- Olemme koko ajan tähdänneet kasvuun. Panostamalla organisaation kehittämiseen ja koulutukseen, investoimalla automaatioon ja ympäristöystävällisyyteen sekä vaalimalla tarkkuutta raaka-ainetoimittajien valinnassa olemme pystyneet lisäämään yrityksemme tuottavuutta ja säilymään globaalisti kilpailukykyisenä. Tänä vuonna otimme ison askelen vientimarkkinoilla tekemällä pitkän sopimuksen Ruotsin ainoan jatkosvalmistajan tuotannon siirtymisestä Emecalle, ynnää toimitusjohtaja Petri Koivunen.

- Säkylästä käsin on mahdollista tehdä maailmanluokan bisnestä. Olemme valtavan iloisia kuntamme alueella sijaitsevan yrityksen saadessa tällaisen huomionosoituksen, toteaa Säkylän kunnanjohtaja Teijo Mäenpää.

Rauman kauppakamari julkisti palkinnon syyskokouksessaan 12.11.2020. Kansainvälistymispalkinto myönnetään vuosittain yritykselle, jolla on merkittävää kansainvälistymispotentiaalia ja jo selkeää näyttöä kansainvälisyyden menestyksekkäästä vahvistumisesta. Kansainvälistymisvaliokunta tunnistaa yhdessä alueen kuntien kanssa kansainvälistymispolulla eri vaiheessa olevia yrityksiä, joista palkittava valitaan.

Lisätiedot:
Sini Gahmberg, Rauman kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunnan pj, puh. 050 472 9413
Petri Koivunen, toimitusjohtaja, Emeca Oy, puh. 044 3000325
Riikka Piispa, toimitusjohtaja, Rauman kauppakamari, puh. 040 70 88 555.