Rauman kauppakamarin kansainvälistymispalkinto Posiva Solutions Oy:lle

Palkinnon vastaanottivat Posiva Solutions Oy:stä Pasi Tuohimaa ja Sanna Mustonen.

Rauman kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunta jakaa Rauman seudulla vuosittain kansainvälistymispalkinnon​. Palkinto ojennetaan tunnustuksena esimerkillisestä kansainvälisyyden toteuttamisesta​. Tänä vuonna palkinnon sai Posiva Solutions Oy, joka myy osaamista ja teknologioita liittyen ydinpolttoaineen loppusijoitukseen globaalisti.

Posiva Solutions Oy tarjoaa räätälöityjä palveluita käytetyn polttoaineen loppusijoitukseen liittyen. Yhtiön toiminta on tällä hetkellä erittäin ajankohtaista, kun hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vastuullisin keinoin on välttämätöntä. Yhtiö myy kansainvälisillä markkinoilla osaamista ja teknologioita, joita Posiva on vuosikymmenten aikana kerryttänyt suunnitellessaan, tutkiessaan ja kehittäessään käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitusta omistajilleen Suomessa. Posiva Solutions Oy on aloittanut toimintansa vuonna 2016 ja noussut arvostettuun rooliin kansallisten ydinjätehuollon organisaatioiden neuvonantajana. Myytyjä palveluja on ehditty kohtuullisen lyhyen toiminnan aikana toimittaa Suomen lisäksi globaalisti lähes 20 maahan.

"Arvostamme tätä tunnustusta paljon. On hienoa, että Rauman kauppakamari on huomannut millaista tämän seudun maailmanlaajuisestikin merkittävän osaamisen vientityötä Posiva Solutions tekee. Tunnustus kannustaa meitä entisestään myymään osaamistamme ja auttamaan maailman käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksesta vastaavia organisaatioita selviytymään haasteistaan. Ydinvoima on tärkeässä roolissa taistelussa ilmastonmuutosta vastaan, ja meillä on näyttää konkreettinen ratkaisu käytetyn polttoaineen turvalliseen loppusijoitukseen”, Posiva Solutionsin toimitusjohtaja Mika Pohjonen sanoo.

Rauman kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunnan jäsenistä koottua raatia edustivat tilaisuudessa liiketoimintajohtaja Kirsi Hassinen Platom Oy:stä ja toimitusjohtaja Markus Miekanmaa Lai-Mu Oy Ab:sta.

”Posiva Solutions Oy on uraauurtavaa työtä tekevä pioneeri kansainvälisillä markkinoilla. Yhtiön juuret ovat tukevasti kiinni Eurajoen graniitissa ja katse on samalla maailman energiamurroksessa. Juuri tässä hetkessä yrityksellä on paljon osaamista, jota tarvitaan ulkomailla ja jonka vientiarvo on kasvanut entisestään epävakaina aikoina. Posiva Solutions Oy on tehnyt pitkäjänteistä ja laadukasta työtä, jonka takia sen palveluille löytyy asiakkaita ympäri maailmaa. Respect!”, hehkuttaa Miekanmaa.

”Posiva Solutions Oy on tehnyt vahvaa työtä maailman ensimmäisenä ydinpolttoaineiden loppusijoitusratkaisun kehittäjänä ja he vievät arvostettua osaamista muihin vastuuntuntoisiin ydinvoimamaihin huolehtien ydin- ja säteilyturvallisuuden korkeasta tasosta”, lisää Hassinen.

Kisaan ilmoitetusta seitsemästä ehdokkaasta valittiin finaalikolmikkoon JPT Serco Oy, Posiva Solutions Oy ja Tammiston Puu Oy kansainvälistymisvaliokunnan jäsenistöstä koostuvan raadin toimesta. Kannustavan tunnustuksen sai Rauman kaupungin International House -konsepti. Tilaisuudessa palkittiin myös paras opiskelijaryhmän esitys, jonka voitti tällä kertaa SAMKin opiskelijoiden työ Tammiston Puu Oy:stä.

Kansainvälistymispalkintoprosessi uudistui viime vuonna

Rauman kauppakamarin kansainvälistymispalkinnon voi voittaa yritys, tiimi, henkilö, projekti tai teko. Ainoa rajoittava tekijä on kilpailuehdokkaan maantieteellinen sijainti tai kytkös Rauman seudulle, eli Eura, Eurajoen, Säkylän ja Rauman kuntien alueelle.

Palkintoehdokasesityksiä muokkaamaan oli valjastettu SAMKin kansainvälisen kaupan opiskelijat. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että opiskelijat haastattelivat ehdokasta ja hakivat muuta taustatietoa ehdokasesittelyä varten.

Kisa päättyi jännittävään pitchaus-tilaisuuteen 7.12., jossa opiskelijaryhmät esittelivät palkintoehdokkaista tekemänsä koosteet Rauman kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunnan jäsenistä koostuvalle raadille. Raadissa olivat tänä vuonna Kirsi Hassinen Platom Oy:stä ja Markus Miekanmaa Lai-Mu Oy Ab:sta.

Lisätiedot muista kisan finalisteista

JPT Serco Oy | Sinnikäs ja määrätietoinen uudistuja
JPT Serco Oy (entinen JPT Jaskari Oy) suunnittelee ja valmistaa ammattikäyttöön työlaitteita kulkuväylien ympärivuotiseen huoltoon ja kunnossapitoon Säkylässä Ristolan tehtaalla hyödyntäen muidenkin paikallisten toimittajien palveluita. Yritys osti hiljattain kilpailevan liiketoiminnan Lappeenrannasta, tarkoituksenaan aloittaa vientitoiminnot Venäjälle, mutta Venäjänkaupan loppuminen toi eteen haastavan käänteen. Uutta vientimarkkinaa on haettu Ruotsista, Norjasta, Baltiasta ja Pohjois-Amerikasta ja yrityksellä on määrätietoinen tavoite kasvattaa tulevan viiden vuoden aikana viennin osuutta 20 %:sta 40 %:iin. JPT Serco Oy on tehnyt brändiuudistuksen, joka on onnistuneesti herättänyt toimialakentän kiinnostuksen.

Tammiston Puu Oy | 40 vuotta puujalostuksen ehtaa osaamista maailmalla
Tammiston Puu on 40 vuotta alalla toiminut puutuotteiden jalostajayritys, jonka päätoimipaikka sijaitsee Hinnerjoella. Yhtiö on vuosittain tehnyt merkittävää vientiä puutuotteiden kanssa muun muassa Japaniin. Tammiston Puu Oy:n ja konsernin muiden yhtiöiden toiminta puujalostuksen saralla on kasvanut Satakunnassa ja muualla Suomessa hyvin merkittäväksi.

Tunnustus Rauman kaupungille
Kilpailuun oli ilmoitettu myös Rauman kaupungin International House - yhden oven malli kv-osaajille ja kv-osaajia rekrytoiville yrityksille ja julkisille organisaatioille. Kehitteillä oleva malli on tarkoitettu kansainvälisten osaajien ja heidän työnantajiensa palvelemiseen seudulla tehden pioneerityötä kv-osaajien tänne houkuttelemiseksi ja sitouttamiseksi. Raati kannustaa Rauman kaupunkia etenemään hyvällä tiellä ja osallistumaan konseptilla uudelleen, kun palvelumalli on saatu käytännössä lanseerattua.

Lisätiedot

Tapahtumaa koordinoi Heini Yli-Antola, Rauman kauppakamari, puh. 040 1828 268, heini.yli-antola@rauma.chamber.fi
Riikka Piispa, Rauman kauppakamarin toimitusjohtaja, puh. 040 708 8555 riikka.piispa@rauma.chamber.fi
​​​​​​​