Rauman kauppakamarin kansainvälistymispalkintokisan finalistit on valittu – kolmen kovan ehdokkaan kisa käydään 7.12.2022

Rauman kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunta jakaa Rauman seudulla vuosittain kansainvälistymispalkinnon​. Palkinto ojennetaan tunnustuksena esimerkillisestä kansainvälisyyden toteuttamisesta. Finaalikolmikkoon on valittu JPT Serco Oy, Posiva Solutions Oy ja Tammiston Puu Oy. Kannustavan tunnustuksen saa Rauman kaupungin International House -konsepti.

JPT Serco Oy | Sinnikäs ja määrätietoinen uudistuja

JPT Serco Oy (entinen JPT Jaskari Oy) suunnittelee ja valmistaa ammattikäyttöön työlaitteita kulkuväylien ympärivuotiseen huoltoon ja kunnossapitoon Säkylässä Ristolan tehtaalla hyödyntäen muiden paikallisten toimittajien palveluita. Yritys osti hiljattain kilpailevan liiketoiminnan Lappeenrannasta, tarkoituksenaan aloittaa vientitoiminnot Venäjälle, mutta Venäjänkaupan loppuminen toi eteen haastavan käänteen. Uutta vientimarkkinaa on haettu Ruotsista, Norjasta, Baltiasta ja Pohjois-Amerikasta ja yrityksellä on määrätietoinen tavoite kasvattaa tulevan viiden vuoden aikana viennin osuutta 20%:sta 40%. JPT Serco Oy on tehnyt brändiuudistuksen, joka on onnistuneesti herättänyt toimialakentän kiinnostuksen.

Posiva Solutions Oy | Ydinjätteen loppusijoitusosaamista asiakkaille jo 15 eri maahan

Posiva Solutions Oy tarjoaa räätälöityjä palveluita käytetyn polttoaineen loppusijoitukseen liittyen. Yhtiö keskittyy myymään osaamista ja teknologioita, joita Posiva on vuosikymmenten aikana kerryttänyt suunnitellessaan, tutkiessaan ja kehittäessään käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitusta omistajilleen Suomessa. Posiva Solutions Oy on aloittanut toimintansa vuonna 2016 ja noussut arvostettuun rooliin kansallisten ydinjätehuollon organisaatioiden neuvonantajana. Myytyjä palveluita on ehditty kohtuullisen lyhyen toiminnan aikana toimittaa Suomen lisäksi globaalisti.

Tammiston Puu Oy | 40 vuotta puujalostuksen ehtaa osaamista maailmalla

Tammiston Puu on 40 vuotta alalla toiminut puutuotteiden jalostajayritys, jonka päätoimipaikka sijaitsee Hinnerjoella. Yhtiö on vuosittain tehnyt merkittävää vientiä puutuotteiden kanssa muun muassa Japaniin. Tammiston Puu Oy:n ja konsernin muiden yhtiöiden toiminta puujalostuksen saralla on kasvanut Satakunnassa ja muualla Suomessa hyvin merkittäväksi.

Kannustava tunnustus Rauman kaupungille

Kilpailuun oli ilmoitettu myös Rauman kaupungin International House - yhden oven malli kv-osaajille ja kv-osaajia rekrytoiville yrityksille ja julkisille organisaatioille. Kehitteillä oleva malli on tarkoitettu kansainvälisten osaajien ja heidän työnantajiensa palvelemiseen seudulla tehden pioneerityötä kv-osaajien tänne houkuttelemiseksi ja sitouttamiseksi. Raati kannustaa Rauman kaupunkia etenemään hyvällä tiellä ja toivoo konseptin ilmoitettavan kisaan uudelleen, kun palvelumalli on saatu käytännössä lanseerattua.

Kansainvälistymispalkintoprosessi uudistui viime vuonna

Rauman kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunta jakaa Rauman seudulla vuosittain kansainvälistymispalkinnon​. Haku vuoden 2022 palkintoehdokkaiksi toteutetaan 5.-28.10. ja voittaja julkistetaan 7.12. Rauman kauppakamarin kansainvälistymispalkinnon voi voittaa yritys, tiimi, henkilö, projekti tai teko. Ainoa rajoittava tekijä on kilpailuehdokkaan maantieteellinen sijainti tai kytkös Rauman seudulle, eli Eura, Eurajoen, Säkylän ja Rauman kuntien alueelle.

'”Jälleen on raadilla erittäin haastava tehtävä tehdä valinta voittajasta kolmen kovan finalistin kesken. Vuosi toisensa jälkeen sitä yllättyy positiivisesti, mikä kasvun meininki ja potentiaali Rauman seudun vientiyrityksissä on. Rauman kaupungin International Housen kehittäjätiimille haluamme myös viestiä kannustavat terveisemme!”, toteaa Rauman kauppakamarin toimitusjohtaja Riikka Piispa.

Palkintoehdokasta voi ehdottaa kuka tahansa täyttämällä lomakkeen kauppakamarin nettisivuilla. Palkintoehdokasesityksiä muokkaamaan on valjastettu Satakunnan ammattikorkeakoulun kansainvälisen kaupan opiskelijat. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että opiskelijat haastattelevat ehdokasta ja hakevat muuta taustatietoa ehdokasesittelyä varten.

Kisa päättyy jännittävään pitchaus-tilaisuuteen 7.12., jossa opiskelijaryhmät esittelevät palkintoehdokkaista tekemänsä koosteet Rauman kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunnan jäsenistä koostuvalle raadille. Raati valitsee tilaisuudessa kilpailun voittajan esityksen ja perusteluiden pohjalta. Palkinnon julkistaminen tapahtuu ke 7.12. klo 17 Länsi-Suomen Osuuspankin kokoustiloissa, Kauppakatu 1, Rauma.

Kansainvälistymispalkintokisan raadissa ovat tänä vuonna:

Kirsi Hassinen, Platom Oy
Markus Miekanmaa, Lai-Mu Oy Ab
Riikka Piispa, Rauman kauppakamari

Lisätiedot

Tapahtumaa koordinoi Heini Yli-Antola, Rauman kauppakamari, puh. 040 1828 268, heini.yli-antola@rauma.chamber.fi
Sini Gahmberg, Rauman kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunnan puheenjohtaja, puh. 050 346 3774, sini.gahmberg@satasairaala.fi​​​​​​​