Satakunta ruokamaakuntana-foorumissa luotiin katse elintarvikealan tulevaisuuteen

Satakunta ruokamaakuntana -foorumissa pureuduttiin suomalaisen ja satakuntalaisen ruoantuotannon tulevaisuuteen. Foorumi nosti myös onnistuneesti esille Satakunnan merkitystä ruokamaakuntana. Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä kannusti maakunnan toimijoita entistä vahvempaan yhteistyöhön alan menestyksen turvaamiseksi.

Foorumissa Satakunnan ruokaketjusta keskustelemassa olivat ruokaketjun huippuosaajat. Puheenvuoroissa korostuivat, kuinka upea tulevaisuuden ala koko elintarvikesektori on, valtavat kehitysmahdollisuudet Satakunnassa sekä koko ruokaketjun välisen keskusteluyhteyden ylläpitäminen. Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä kannusti erityisesti huomioimaan alkutuottajien kannattavan toiminnan edellytykset.
Paneelikeskustelussa olivat mukana Juha Kaskinen ja Yang Baoru Turun yliopistosta, Jussi Kaartinen Satakunnan Osuuskaupasta, Sauli Jaakkola Pyhäjärvi-instituutista, Esa Mäki Apetit Oyj:stä, Veli-Matti Jäppilä HKScanilta, Marleena Tanhuanpää Elintarviketeollisuusliitto ry:stä ja Ritva Toivonen Helsingin yliopistosta.

Kaikki tilaisuuden osallistujat pääsivät äänestämään maakunnan ruokaketjun menestyksen kannalta merkittävimmistä teemoista. Tässä viiden kärki (%-osuuden kuvaavat osuutta jaetuista äänistä):

1. Alan koulutustarjonta vastaamaan entistä paremmin toimialan tarpeita Satakunnassa 15%
  2. Osaamisen jatkuva kehittäminen koko ruokaketjussa 14%
  3. Vastuullisuuteen panostaminen, mukaan luettuna päästövähennystavoitteiden ja ympäristöasioiden huomiointi koko ruokaketjussa 11%
  4. Selkeämmän klusterin muodostaminen: toimialan yritysten sekä yritysten ja kehittäjäorganisaatioiden välisen yhteistyön parantaminen 11%
  5. Toimialan houkuttavuuden parantaminen kotimaisten ja kv-osaajien näkökulmasta 10%​​​​​​​

Satakunta ruokamaakuntana –foorumin järjestivät Pyhäjärvi-instituutti, Rauman kauppakamari ja Satakuntaliitto. Foorumi järjestettiin osana OSAKA – Osaamista Satakunnan kasvaville aloille -hanketta.​​​​​​​

Tilaisuudessa julkistettiin myös Satakunta syytä rakastua ruokaan -dokumenttielokuva

Kahdeksan seudun elintarvikealan yritystä on lähtenyt yhteistyöhön alan vetovoimaisuuden lisäämiseksi. Yhteistyö lähti liikkeelle kesän 2021 aikana dokumentaarisen lyhytelokuvan tuotannosta. Tavoitteena on nostaa alan tunnettuutta nuorten ja alanvaihtajien keskuudessa sekä nostaa jo sektorilla toimivien henkilöiden ammattiylpeyttä. Dokumentissa säkyläläinen perhe tutustuu alan yrityksiin, tuotteisiin ja esittelee seutua kun kesä on kukkeimmillaan.

Mukana olevat yritykset ovat Apetit Oyj, HKScan, Kivikylän kotipalvaamo Oy, Landeli Oy, Länsi-Kalkkuna Oy, Mattilan marjatila Oy, Saarioinen Oy ja Sucros Oy. Dokumenttia tullaan levittämään mittavalla some- ja nettikampanjalla talven 2020-21 mittaan.

Dokumentissa esiintyvä perhe asuu Säkylässä. Tiina Hämäläinen työskentelee Pöytyän kunnan elinvoimajohtajana ja Johannes Juhola on palomies Porissa. Lapset Tyyne ja Justus ovat energisiä tapauksia, joiden kanssa dokumentin tekeminen oli kuulemma vauhdikasta.

Dokumentin voi kokonaisuudessaan katsoa meillaontoita.fi -sivustolta:

Satakunta syytä rakastua ruokaan

Dokumentin tuotti tuotantoyhtiö Source Oy yhteistyössä Oikotie Schibsted Oy:n kanssa.

Kuvagalleria tilaisuudesta