Upea Rauman meriverkostopäivä toteutui 4.11.2021 - tässä kuvagalleria

Meriklusteri on vahva ja kiinni tulevaisuuden kasvussa! Rauman meriverkostopäivä kokosi yhteen lähes 200 meriklusterin tämän päivän ja tulevaisuuden kehityksestä kiinnostunutta tahoa Raumalle torstaina 4.11.

Auditorio-ohjelmassa kuultiin muun muassa laivasuunnittelusta, moduulirakentamisesta, päästövähennystavoitteista, teknologian kehityksestä satamaliikenteen ja laivanrakentamisen tukena, yritysrahoituksesta ja osaamisen merkityksestä meriklusterille.

– Länsirannikolla ja eritoten Rauman seudulla toimii monia maailmanluokan meriteollisuusyrityksiä. Kansainvälinen menestys perustuu ennen kaikkea yrityksien väliseen yhteistyöhön, ja siksi Meriverkostopäivän kaltaiset tapahtumat ovat äärimmäisen tärkeitä. Tällä viikolla Raumalla järjestetty tapahtuma oli lisäksi erinomainen mahdollisuus saattaa yhteen yritykset ja tulevat nuoret osaajat, joita ala kipeästi kaipaa, kertoo Håkan Enlund, EVP Sales and Marketing, Rauma Marine Constructionsilta.

– Rauman meriverkostopäivä tarjosi ainutlaatuisen mahdollisuuden tavata potentiaalisia yhteistyökumppaneita sekä kuulla mielenkiintoisia puheenvuoroja meriklusterin toimijoilta. Rauman meriklusterissa toimivat yritykset tarvitsevat kasvun ja kehityksen tueksi kumppanuuksia sekä yritysten tarpeita vastaavaa työvoimaa. Meriverkostopäivässä oli mahdollisuus verkostoitua sekä tehdä yritysten toimintaa tutuksi tulevaisuuden tekijöille, toteaa Rauman kaupungin yritysasiantuntija Heikki M. Nurmi.

– Rauman ja lähialueiden toimijoiden kesken on käynnissä iso määrä merenkulkua ja meriteknologiaa kehittäviä yhteistyökuvioita. WinNova ja SAMK ovat näissä tiiviisti mukana hakemassa aivan uudenlaisia oppilaitoksen ja työelämän yhteistyömuotoja. Tavoitteena on meriklusterin tarpeita palvelevien innovatiivisten toimintamallien kehittäminen ja ripeä käyttöönotto. Olemme myös koulutuksessa ajan hermolla, vahvistavat logistiikan ja meriteknologian osaamisalueen johtaja Riitta Tempakka Satakunnan ammattikorkeakoulusta ja toimitusjohtaja Lasse Schultz WinNovasta.

Rauman meriklusteri on tällä hetkellä monipuolinen, elinvoimainen ja valtavalla vauhdilla kehittyvä. Meriverkostopäivä esitteli koko meriklusterin kirjon merenkulun ja laivanrakennuksen kärkiyrityksistä koulutus- ja tutkimusorganisaatioihin. Yhteistyössä on voimaa!, toteaa Rauman kauppakamarin toimitusjohtaja Riikka Piispa.

Tapahtuman yrityskumppanit:

Alfa Laval Aalborg OyAslemetals Oy
Kongsberg Maritime Finland OyLogistikas Oy
Rauma Marine Constructions OyRauman Satama Oy
RR Site Service OyTeam Finland Satakunta
Technology Design and
Engineering Eng'nD Oy

​​​​​​​Tapahtuman järjestivät yhteistyössä:
Länsirannikon koulutus Oy WinNova
Satakunnan ammattikorkeakoulu
​​​​​​​Rauman kaupunki
Rauman kauppakamari
Turun kauppakamarin Uudenkaupungin osasto

Lämmin kiitos kaikille osallistujille ja tapahtumakumppaneille ja tervetuloa uudelleen vuonna 2022!

Kuvia tilaisuudesta alla.