Kauppakamarin ajankohtaiskoulutusten vuosi 2023

Yrityksen tulevaisuudelle ja menestykselle on elintärkeää osaava ja motivoitunut henkilöstö. Koulutustarjontamme on laajentunut palvelemaan monipuolisesti verkossa entistä enemmän jäsenistöään ja yhteistyö on lisääntynyt eri kauppakamareiden kanssa koulutusten toteutuksessa.

Rauman kauppakamarin tarjoamat koulutukset tuovat monipuolisen kattauksen ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa yrityksille. Tarjonnasta löytyy varmasti vaihtoehtoja koko henkilöstölle.
Koulutustarjontamme koostuu mm. talous- ja henkilöstöhallinnon, kansainvälistymisen, johtamisen, hallitustyöskentelyn, myynnin, markkinoinnin sekä viestinnän teemoista.

Vuonna 2023 jäsenistömme käytti entistä enemmän verkkokoulutuksia. Yhteistyötä vahvistettiin entisestään Helsingin seudun kamarin tuottamien verkkokoulutusten osalta. Näin saavutettiin huomattavasti laadukkaampi ja monipuolinen kokonaisuus jäsenten käytettäväksi. Koulutusten pituudet vaihtelevat puolen päivän koulutuksista laajempiin valmennuskokonaisuuksiin. Verkkototeutuksen etuna on osallistumisen helppous omalta koneelta.
Rauman ja Satakunnan kauppakamarit jatkoivat jo vuosia tehtyä tiivistä koulutusyhteistyötä mm. HHJ-koulutuksissa.

Koronapandemia jälkimainingit vaikuttivat edelleen vuonna 2023 koulutustarjontaamme.
Lähikoulutuksina pystyimme järjestämään HHJ-koulutuksia, HHJ PJ-koulutuksen, veropäivän ja ennakkoperintäkoulutuksen. Osallistujamäärät ovat huomattavasti pienemmät kuin ennen koronaa. Osa jäsenistöstämme on tyytyväisiä verkon kautta tarjottaviin koulutuksiin. Keväällä 2023 yritykset osallistuvat vähemmän kuin aikaisemmin koulutuksiimme orastavan taantuman takia.

Rauman kauppakamarin jäsenistöstä erilaisiin verkkokoulutuksiin osallistui 145 henkilöä ja lähikoulutuksiin 47 henkilöä.

Kauppakamarin omien lähikoulutusten toteuttamisen osalta ollaan murrosvaiheessa. Verkkokoulutusten käyttö on lisääntynyt ja lähikoulutusten osallistujamäärät ovat pienentyneet. Verkon kautta koulutuksiin osallistuminen on todettu kustannustehokkaaksi. Kaikesta huolimatta osa jäsenistöä kaipaa edelleen lähikoulutuksia ja erityisesti koulutuksissa muiden osallistujien kanssa tapahtuvaa verkostoitumista ja tiedonvaihtoa.

Kauppakamarin koulutusten vahvuutena on erittäin laaja eri alojen asiantuntijoista koottu kouluttajaverkosto. Koulutukset ovat saaneet erityiskiitosta hyvästä laadusta ja asiantuntevista kouluttajista. Meille koulutuksissa tärkeää ovat laadukas toteutus, monipuolisuus, erinomainen asiakastyytyväisyys ja verkostoitumismahdollisuuksien tarjoaminen. Koulutuspalautteet ovat olleet myös verkkototeutuksissa hyvällä tasolla. Koulutusten suositteluarviot ovat pysyneet vuodesta toiseen hyvinä. Suositusprosentti oli huikea 9,3 asteikolla 1–10. ChatGPT -koulutukset eri teemoineen olivat todella suosittuja keväästä alkaen. Myös asiantuntijasta esihenkilöksi, esihenkilön työkalupakki, vuokratyövoimankäyttö ja palkka-avoimuus kiinnostivat kovasti jäsenistöämme.

HHJ ja HHJ-puheenjohtajakoulutusten suosio ei ole hiipunut

Hyväksytty Hallituksen jäsen (HHJ) -koulutuksissa edistetään yritysten hallitustyöskentelyä ja valmennetaan uusia tai jo kokeneita ammattilaisia eri rooleihin hallitustehtävissä. HHJ saa perinteisesti hyvät palautteet ja tarjoaa tietosisällön ohella myös loistavan tilaisuuden verkostoitua kollegoiden kanssa.
​​​​​​​

Kuvassa on suurin osa syksyn HHJ-koulutuksen suorittaneista ja todistuksen saaneista tyytyväisistä kurssilaisista.

HHJ koulutuksessa kuunnellaan mielenkiinnolla asiantuntijoiden luentoja ja vaihdetaan mielipiteitä tärkeistä asioista.
​​​​

Koulutusvuosi 2023 lukuina

Tarjosimme koulutuksia muun muassa talouteen, verotukseen, henkilöstöhallintoon, kansainväliseen liiketoimintaan, johtamiseen ja esimiestyöhön, myyntiin, markkinointiin sekä viestintään liittyen.
Rauman kauppakamarin koulutustarjonta perustuu asiakkaiden tarpeisiin ja toivomuksiin. Lisäksi järjestämme tarvittaessa myös yrityskohtaisia koulutuksia.

Koulutuksia tarjottiin verkkototeutuksena 97 kpl ja lähikoulutuksena 6 kpl ja tämän lisäksi Microsoft Office verkkokoulutuksia 9 kpl.
Koulutuksiin osallistui lähes 200 henkilöä.

Koulutuspalautteiden yhteenveto 2023
• Koulutustilaisuuden tavoitteet saavutettiin: 4.3
• Koulutusmateriaali: 4.3
• Käytännön hyöty: 4.1
• Kokonaisarvio koulutustilaisuudesta: 4.3
• Kouluttajien asiantuntemus: 4.8
• Kouluttajan esitystapa: 4.8
• Kauppakamarin palvelu koulutusasioissa: 4.6
• Suosittelen koulutusta: 9.3

Parasta lähikoulutuksissamme osallistujien mielestä oli

Järjestelyt (materiaalit, kurssitilat ja tarjoilu) oli hienosti hoidettu kuten aina ennenkin. Ylipäätään koulutuspäivän ilmapiiri oli mukava ja on motivoivaa päästä aina välillä kuuntelemaan sekä asiantuntijoiden että muiden saman alan ihmisten mietteitä vero- ja kirjanpito asioista.

Kouluttajan letkeä esiintyminen ja tärkeimpien asioiden hyvä painotus.

Kouluttaja.

​​​​​​​Hyvät kouluttajat ja materiaalit.

Asiantuntevat luennoitsijat.​​​​​​​

Asiantuntevat kouluttajat.

Nähdään ensi vuonna samoissa merkeissä.​​​​​​​

Kaikin puolin hyvät puitteet.

Kuvia koulutuksista

Rauman kauppakamarin toimitusjohtaja Janne Ussa kertoi HHJ koulutuksen aloitusjaksolla
osallistujille koulutuskokonaisuudesta ja hallitustyön tavoitteista.

Jaana Isotalo, henkilöstö- ja viestintäjohtaja, Teollisuuden Voima Oyj:stä
esitteli mielenkiintoisen yrityscasin HHJ-koulutuksessa Lähitapiolan hallitustyöskentelystä.

Veropäivässä Jukka Koivumäki, veroasiantuntija, Helsingin seudun kauppakamarista, kertoi Kauppakamarin neuvontapalveluun tulleista useimmiten kysytyistä verotukseen liittyvistä kysymyksistä.
​​​​​​​

Verohallinnon Oikaisulautakunnan johtava puheenjohtaja Tomi Peltomäki kertoi ennakkoperinnän muutoksista 2024 vuodelle Ajankohtaista ennakkoperinnästä koulutuksessa.