Toimitusjohtajan katsaus

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Covid-pandemia väritti seudun elinkeinoelämän toimintaa vahvasti vuoden 2021 aikana. Vaikka moni asia jäi tekemättä kasvokkain, päästiin silti myös kehittämään seudun liike-elämää, toimintaympäristöä ja viemään katsetta tulevaisuuteen.​​​​​​​

Rauman seutukunnan elinkeinoelämässä päästiin loppuvuodesta kohtuulliseen kasvuvauhtiin. Vientiteollisuus piristyi ja tilauskirjat alkoivat täyttyä. Toisaalta erikoiskauppa, palvelualat, matkailu ja ravintolat kärsivät kiristyneiden rajoitusten vuoksi useammassakin aallossa. Kesä oli onneksi toinen perättäinen kotimaan matkailun huippukesä.

Koronan vaikutukset globaaleihin tilaus-toimitusketjuihin olivat ilmeiset. Kustannukset kohosivat niin raaka-aineiden, komponenttien kuin logistiikan osalta. Isoista trendeistä vastuullisuuden kehittäminen ja erityisesti ympäristö- ja ilmastokysymykset nousivat strategisen suunnittelun agendalle yrityksissä.

​​​​​​​Kauppakamarin toimintaa väritti tiedon välitys koronatilanteen etenemisestä. Olimme tukemassa jäseniämme koronaan varautumisessa tietoiskuin ja tiedottein. Osaajien kohtaanto oli yrityksissä entistä suurempi haaste. Rauman kauppakamarissa jatkettiin yhteistyötä yritysten, julkisten toimijoiden ja koulutusorganisaatioiden kanssa tämän haasteen ratkomiseksi. Meriteollisuuspuisto oppimisympäristönä -konseptin rakentaminen lähti uuteen vauhtiin energisen projektipäällikön löydyttyä asiaa vauhdittavaan yhteistyöprojektiin.

Kansainvälisyys nousi esille monin tavoin. Toteutimme vuoden mittaan neljä suosittua Global+ -webinaaria yhteistyössä Satakunnan kauppakamarin kanssa: teemoina olivat mm. USA:n markkina ja Brexitin vaikutukset. Kansainvälistymispalkinnon valintaprosessia uudistettiin ja mukaan saatiin osallistettua Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoita.

Vaikuttamisen osalta Rauman kauppakamari oli mukana muun muassa valtatie 8 älyväyläselvityksen ydinryhmässä, Rauma-Kokemäki-henkilöjunaliikenteen käynnistämistä edistävässä ryhmässä ja kv-osaajien rekrytointiin liittyvien palvelupolkujen mallintamisessa.

Koulutuksiin osallistuttiin jo totutusti etäyhteyksin ja esimerkiksi hallitustyön kehittämiseen suuntaava Hyväksytty Hallituksen Jäsen -koulutus veti väkeä lähitoteutukseen. Hallitukset töihin -hankkeessa kauppakamarilla oli nyt resursseja myös pk-yritysten hallitustyön analysointiin ja tukeen hallitusjäsenten valinnassa.

Vuoden 2021 isoimpia ponnistuksia tapahtumien osalta olivat Talous & Tekniikka -seminaari, Rauman Meriverkostopäivä ja Satakunnan logistiikkafoorumi, joista kaikki toteutettiin laajassa yhteistyörintamassa. Rauman kauppakamari täytti 40 vuotta vuonna 2021. Juhlallisuudet saivat kuitenkin odottaa covid-pandemian osalta selkeämpiä vesiä, joten juhlinta läikkyy vuoden 2022 puolelle.

Koronapandemia on pakottanut meidät olemaan aiempaa valmiimpia muuttuviin maailmantilanteisiin ja varautumaan poikkeustilanteisiin. Vuoteen 2022 lähdettiin positiivisemmin odotuksin kuin aikoihin, mutta jouduttiin entistä isomman myrskyn silmään Venäjän hyökättyä Ukrainaan helmikuussa. Näissä vaihtuvissa käänteissä Rauman kauppakamari on sparrailemassa alueen toimijoiden kanssa.

Lämmin kiitos kauppakamarin jäsenille, henkilöstölle, luottamushenkilöille ja kaikille sidosryhmille vuodesta 2021!

Riikka Piispa
Toimitusjohtaja