Rauman kauppakamarin vuosi 2023 lukuina

Takaisin kansilehdelle

​​​​​​​

Jäsenmäärä

Jäsenmäärä oli vuoden lopussa 363.

Tapahtumiin osallistuttiin yhteensä yli 700 kertaa.

Omia tapahtumia oli 13 ja yhteistyössä kumppaniverkoston kanssa toteutettiin 8 tapahtumaa.
Tapahtumissa käsiteltiin mm. viennin edistämistä, johtamisen haasteita, yritys-oppilaitosyhteistyötä ja elintarvikealan näkymiä. Yhdessä Nuorkauppakamarien kanssa jatkettiin Tulevaisuuden työelämä ja johtajuus - tapahtumaa, joka keräsi jälleen varsin mukavan määrän osallistujia Rauma-saliin. Eloriihi tapahtumassa tutustuttiin tekoälyn maailmaan Harri Ketamon johdolla.

Kauppakamarin valiokunnat kokoontuivat yhteensä 27 kertaa ja osallistumisia kertyi yhteensä yli 200.

Koulutukset ja neuvontapalvelut

Koulutuksia tarjottiin verkkototeutuksena 97 kpl ja lähikoulutuksena 6 kpl ja tämän lisäksi Microsoft Office verkkokoulutuksia 9 kpl. Koulutuksiin osallistui lähes 200 henkilöä. Koulutuspalautteet ovat olleet verkkototeutuksissa hyvällä tasolla ja koulutusten suositteluarviot ovat pysyneet vuodesta toiseen hyvinä. Suositusprosentti oli huikea 9,3 asteikolla 1–10.

Jäsenillemme maksuttomia neuvontapalveluita hyödynnettiin vuoden 2023 aikana 22 kertaa, mikä kertoo siitä, että palvelua ei ole osattu vieläkään hyödyntää jäsenistössämme täysimääräisesti.

Viestintä

Julkaisimme neljä kauppakamarilehteä ja sähköisen toimintakertomuksen vuoden 2022 osalta.
LinkedIn-sivustomme ylitti 1590 seuraajan rajapyykin ja olimme varsin tyytyväisiä some-seuraajiemme lisääntymiseen. Julkaisut jäsenyritysvierailuista kiinnostivat ja saivat positiivista palautetta.

Rauman kauppakamari mainittiin 111 kertaa (133 kertaa vuonna 2022, -17%) toimituksellisessa mediassa vuoden 2023 aikana, ja osumat näytettiin 4.2M kertaa mahdollisille lukijoille tai katsojille.

67 kaikista maininnoista oli verkkomediasta, 44 printtimediasta ja 0 radio- ja tv-osumia. Suurin osa artikkeleista julkaistiin lähteessä Länsi-Suomi.

Vientiasiakirjat

Kauppakamarin myöntämien EU:n ulkopuolisen viennin asiakirjojen määrän oli 878 kpl vuonna 2023, jossa on hieman nousua +8% edelliseen vuoteen verrattuna.

Palaute saadusta palvelusta vientiasiakirjojen osalta oli erittäin arvostavaa. NPS suositteluindeksi oli edelleen huippukorkea 100, kuten myös vuonna 2022. Asiointi kauppakamarin kanssa sai arvosanan 4,6 (asteikko 1-5).

Jäsenten ja luottamushenkilöiden tyytyväisyyskyselyt

Rauman kauppakamarin luottamushenkilökysely toteutettiin alkuvuodesta 2024. Yleisarvosanaksi Rauman kauppakamarin edunvalvontatyölle annettiin asteikolla 1-5 keskiarvona 4,2 (4,4 vuonna 2022). Lisäksi "Suosittelisitko Rauman kauppakamarin luottamushenkilönä toimimista" - mittarilla tulos oli 90%, mikä oli selvästi parantunut aikaisemmista kyselyistä.

Rauman kauppakamarin jäsentyytyväisyyskysely toteutetaan joka toinen vuosi ja viime vuonna sitä ei toteutettu.

Palkintoja ja tunnustuksia

Rauman kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunta jakaa Rauman seudulla vuosittain kansainvälistymispalkinnon​. Palkintoehdokkaana voi olla vientiyrityksen lisäksi tiimi, henkilö, projekti tai teko. Vuonna 2023 palkinto annettiin syyskokouksen yhteydessä Narvi Oy:lle, joka vie menestyksellisesti suomalaista saunakulttuuria maailmalle.

Lue lisää: Rauman kauppakamarin kansainvälistymispalkinto Narvi Oy:lle

​​​​​​​