Progman Oy

Progman aloitti Ruotsista ja laajentaa nyt Kiinaan

Raumalainen ohjelmistoyritys Progman Oy otti ensimmäiset askeleet kohti kansainvälistä yritystä naapurimaa Ruotsissa 1990-luvun alkupuolella.

– Ruotsi valikoitui ensimmäiseksi vientimaaksi, koska se oli lähellä ja kieli sekä kulttuuri olivat tuttuja, muistelee toimitusjohtaja Mauri Susilahti.

Alkutaival oli kuitenkin hankalaa, sillä Progmanin ohjelmisto, Magicad, oli tehty suomalaisten määrittelyjen pohjalta. Kuvitelmana oli, että naapurimaassa asiat hoituvat pitkälti samalla tavalla kuin Suomessa, mutta Ruotsissa vaadittiin erilaisia ominaisuuksia.

– Kielen osaaminen oli tärkeää, jotta pääsimme ymmärtämään suoraan asiakkaiden vaatimuksia ilman välikäsi. Opimme vähitellen, miten tuotteemme sovitetaan asiakkaan tarpeisiin ja saimme lisää jalansijaa.

Alussa kilpailu oli kovaa, sillä vastassa oli paljon suurempi yritys, joka hallitsi markkinoita.
Sinnikkäisen ponnistelujen jälkeen Ruotsin markkinat lähtivät kasvuun 2000-luvun alussa. Tärkeässä osassa oli sopivan yhteistyökumppanin löytäminen. Alkuaikojen partnerista on nyt tullut Progmanin tytäryhtiö.

Progman laajensi seuraavaksi Norjaan ja Tanskaan, sitten EU:n alueelle, Venäjälle ja viimeksi Kiinaan. Ruotsissa ja Kiinassa Progmanilla on omat tytäryrityksensä, muissa maissa myynti hoituu yhteistyökumppanien kautta.

Haasteet kulttuurieroissa

Susilahti näkee suurimmat haasteet kansainvälistymisen tiellä kulttuurieroissa. Mitä suuremmat ovat erot kulttuurissa ja kielessä, sitä suuremmat ovat myös haasteet.

– Kommunikointi ja ymmärtäminen ovat avainasemassa. Euroopassa englannilla ei läheskään kaikissa maissa tule toimeen, vaan tarvitaan kielitaitoa.

Suuri vaikutus on myös sattumalla ja onnella. Esimerkiksi Kiina valikoitui vientimaaksi, kun pitkään Ruotsissa ollut kiinalainen Magicadin käyttäjä halusi palata takaisin kotimaahansa. Ilman paikallista, alaa ja tuotetta tuntevaa ihmistä uuteen markkinaan on vaikea päästä.

Toinen oleellinen asia kansainvälistymisessä on priorisointi. Asiat harvoin loksahtavat heti kohdalleen ja vaativat usein enemmän sekä rahaa että aikaa kuin mitä on osattu odottaa.

– Esimerkiksi Kiinasta on vasta tänä vuonna toiveissa saada enemmän kuin sinne menee.
Susilahti neuvoo myös käyttämään täysillä hyödyksi erilaisia kansainvälistymispalveluja. Progman on tehnyt mm. Tekesin kanssa tuotekehitysprojektin, joka auttoi ulkomaanvalloituksessa, sekä yhteistyötä Satakunnan ELY-keskuksen kanssa.

– Kyllä mekin uskalsimme investoida enemmän, kun tiesimme että saamme tiedollista ja pientä taloudellista tukea.

Fakta:

Progman Oy
Toimiala: Ohjelmisto
Päätuote: Magicad-suunnitteluohjelma, jota käytetään mm. rakennusten lämpö-, vesi-, ilmastointi-, ja sähkötekniikan suunnittelussa.
liikevaihto 2010: n. 5.2 Me
Henkilökunta: n. 50
Päämarkkinat: Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Venäjä, Kiina, Baltian maat.
Kasvumarkkina: EU:n alue