Ratkaisuja ongelmiin – innovaattorin uran alku

Raumalainen yrittäjä Joonas Rakkolainen on nuoresta iästään huolimatta ehtinyt ideoida useita tarpeisiin syntyneitä ratkaisuja niin LVI-alalle kuin hyvinvointibisnekseen. Mistä ideat syntyvät ja mitä ideasta konkreettiseksi tuotteeksi viemisen prosessi vaatii?

Joonas Rakkolainen toteaa olleensa mainoksen uhri, kun hankki ensimmäisen 3D-tulostimensa. Tuttujen pyynnöstä hän alkoi työstää ensin ilmakuulaharrastukseen biohajoavaa kranaattia ja perusti ympärille myös JVT Production Oy:n kahden osakkaan kanssa. Melko pian selvisi, että kyseisen tuotteen osalta markkina on liian kapea kannattavuuden kannalta.

”Alkuun apuna liiketoiminnan ja liikeidean hiomisessa oli osakkaiden lisäksi Satakunnan ammattikorkeakoulun Yrityskiihdyttämö. Erityisesti lehtori Teppo Lundell on ollut merkittävä tuki. Yhteistyö kiihdyttämön kanssa jatkuu edelleen”, mainitsee Rakkolainen.

Ensimmäinen loppuun viety keksintö, jonka yhtiö tuotteisti, on putkiteollisuudelle suunnattu laippapassi, josta helposti ja tarkasti näkee, onko asennettava laippa suorassa. Tuote onkin levinnyt käyttöön länsirannikon teollisuusputkitusfirmoihin laajalti.

Joonas Rakkolainen kehittää itseään lukemalla ja kuuntelemalla kirjoja monipuolisesti eri aloilta.

”Minulle on sanottu eräästä kehitteillä olevasta keksinnöstä, että miten 24-vuotias opiskelija, joka ei ole koskaan tehnyt LVI-alan töitä on voinut keksiä tämän. Tykkään kehittämisprosessista ja luovuuden hyödyntämisestä. Etsin koko ajan ongelmia, joihin voin keksiä ratkaisun.”

Ja näitä ongelmia on onneksi löytynyt lisää. Toinen keksintö, josta yrittäjä innoissaan kertoo, on Atlas Care -niskanvenytin. Tähän keksintöön linkittyy myös yrityksen brändinimi JVT Wellness.

”Harrastan kuntosalilla käymistä. Kehonhuollosta huolehtiminen on jäänyt vähäiseksi ja kärsin toisinaan migreenistä. Tämän vuoksi olen säännöllisesti käynyt hierojalla. Hierojani asetti sopivalla paineella sormet ensimmäisen kaulanikaman ja kallonpohjani väliin. Tämä helpotti heti pään kivun tunnetta merkittävästi.”

”Aloin pohtia, olisiko mahdollista imitoida hierojan tekniikkaa kotikäyttöisen laitteen muodossa. Hieroja piirsi paperille mallin siitä, millainen laite voisi olla. Mallinsin ja 3D-tulostinprototyypin jo seuraavaksi päiväksi. Viikon kehitystyön jälkeen minulla oli tuote, joka auttoi niskajumeihin ja päänsärkyyn”, kertoo Rakkolainen.

Tuotetta on tähän mennessä myyty tuhansia. Tuote on saanut positiivista huomiota muun muassa Kauneus ja terveys -lehden Vuoden terveystuote -palkinnon muodossa. ”Minulla on krooninen migreeni sekä jännitysniska. Laitteen avulla olen kyennyt tekemään työpäivän koneen ääressä lähes ilman kipuja”, Tämä on Rakkolaisen mukaan yksi monista mieleenpainuvista asiakaspalautteista.

Asiakkailta saatu palaute kannustaa jatkamaan tuotteen jatkojalostusta. Tuotteen toimivuudesta on tarkoitus koota palautetta myös lääketieteen edustajilta. Tie lääkinnälliseksi laitteeksi on tosin pitkä ja hintava, joten siihen tulisi löytää sopivia kumppaneita.

Seuraavaksi Rakkolaisella on tähtäimessä valmistua tuotantotalouden insinööriksi Satakunnan ammattikorkeakoulusta:

”Valmistumisen jälkeen en ole vain Pelle Peloton. Tutkinto lisää itseni ja yritykseni uskottavuutta. Lähiaikoina yritykseni myös liittyi jäseneksi Rauman kauppakamariin, jonka kautta toivon löytäväni uusia verkostoja.