Kansainvälisen kaupan ALV:n ajankohtais-katsaus 21.8.2020

Ajankohta:Perjantai 21.08.2020, klo 11:30 - 15:00
Paikka:VillaTalbon juhlatalo
Osoite:Petäjäksentie 178, 26100 Rauma

Koulutuksessa käsitellään käytännönläheisesti kansainvälisen kaupan arvonlisäverotuksen ajankohtaisia teemoja. Käsittelyssä ovat erityisesti vuoden 2020 alussa voimaan tulleet, tavaran yhteisökauppaa koskevat säännösmuutokset ja niiden käytännön vaikutukset. Lisäksi koulutuksen aiheina ovat mm. kansainvälisen palvelukaupan ALV-käsittelyn ajankohtaiset kysymykset ja Verohallinnon kansainvälistä kauppaa koskevat uudet ja päivitetyt ohjeet.

Huom! Koulutus alkaa lounaalla 11.30 VillaTallbon päärakennuksessa.
Tavaroiden yhteisökauppaa koskevat yksinkertaistukset (quick fixes) käytännössä

• ostajan EU-ALV-tunniste ja yhteenvetoilmoitus yhteisömyynnin verottomuuden edellytyksenä
  • tavaran kuljetusta koskevat näyttövaatimukset
  • tavaroiden kuljetusvastuun vaikutus ketjukauppatilanteissa (ns. väliportaan toimija -sääntö)
  • ns. call off -varastoja (toimitusvarastoja) koskeva yksinkertaistus
  • muutoksia koskeva Verohallinnon ohjeistus
  • muuta ajankohtaista EU-tavarakaupan arvonlisäverotuksesta

Kansainvälisen palvelukaupan arvonlisäverotuksen tulkintakysymykset

• yritysten välinen palvelukauppa; ns. yleissääntö ja poikkeussäännökset
  • yleissäännön soveltaminen; myyjän ja ostajan kiinteän toimipaikan vaikutus ALV-käsittelyyn
  • EU-palvelumyynnit ja -ostot vs. EU:n ulkopuoliset palvelumyynnit ja -ostot
  • ostajan käännetty verovelvollisuus
  • Palvelujen ulkomaankaupan arvonlisäverotus; Verohallinnon ohjepäivitys 4.12.2019

Muuta ajankohtaista kansainvälisen kaupan arvonlisäverotuksesta lyhyesti, mm.

• Brexit-päivitys
  • muut Verohallinnon kansainvälisen kaupan arvonlisäverotusta koskevat ohjepäivitykset

Huom! Koulutus alkaa lounaalla 11.30 VillaTallbon päärakennuksessa. Ohjelmaa voidaan päivittää tarvittaessa.

Osallistumismaksu:
Kauppakamarin jäsenille hinta on 275 € + alv 24 %, muille 385 € + alv 24 %. Hinta sisältää lounaan ja iltapäiväkahvin. Mikäli osallistut myös Arvonlisäverotuksen ajankohtaiskatsaus-koulutukseen, yhteishinta on 440e + alv 24% jäsenille ja 550e + alv 24% muille.

Peruutusehdot:
Peruutukset korvauksetta viimeistään viikkoa ennen koulutuksen alkamista. Muussa tapauksessa kauppakamari perii 50 % kurssimaksusta.

Lue lisää ja ilmoittaudu