Osaan, jos vain haluan ja uskallan - Logistikas Hankinta Oy

Oman äänen kuuntelu on vienyt Johanna Lainion au pairiksi, Sokoksen myymäläpäälliköksi ja logistiikka-yrityksen johtoon. Koko ajan johtoajatuksena on ollut rohkeus tehdä asioita ja ottaa vastuuta.

– Huomasin aikanaan vuoden opiskelujen jälkeen, että minusta ei tulekaan tuotantotalouden insinööriä, ja päätin lähteä au pairiksi Ruotsiin, Logistikas Hankinta Oy:n liiketoimintapäällikkö Johanna Lainio muistelee.

Ruotsin-vuoden jälkeen tie vei Poriin ja SAMKin restonomiopintojen pariin. Niitäkin Lainio on päivittänyt ensin tradenomin papereihin ja nyt on viittä vaille valmiina ylempi ammattikorkeakoulututkinto.

– Jos jotain olen ymmärtänyt, niin sen, että opiskelu on äärimmäisen mukavaa, mutta se olisi kannattanut ehkä hoitaa silloin kun ei vielä ollut lapsia ja työkiireitä, energinen Lainio naureskelee.

– Kyllä vielä joskus ne ekonomin paperitkin varmaan hommaan. Jos ei muuten niin vaikka eläkkeellä.

Työuralla vastuunotto ja rohkea tekeminen ovat vieneet eteenpäin

Johanna Lainion urapolulla erään opettavaisen haaran muodostivat vuodet Osuuskauppa Keulan palveluksessa. Noina vuosina hän sai työnantajan toimesta koulutusta liiketoiminnan saloihin ja myös mahdollisuuksia tehdä omia ratkaisujaan. Silloin Lainio alkoi ensimmäisiä kertoja ymmärtää, että pitää uskaltaa ottaa rohkeasti ne vaikeiltakin tuntuvat tehtävät vastaan, joita eteen tulee.

– Niiltä ajoilta on jäänyt mieleen esimerkiksi HiusPrisma-kampaamon perustaminen aivan nollasta. En ollut sellaista ennen tehnyt, mutta niin vain tekemällä ja itseensä uskomalla sellainenkin saatiin pystyyn, ja vieläpä alusta asti kannattavasti, Lainio kertaa.

Hyvistä kokemuksista huolimatta sisäisen äänen kuuntelu johti Lainion etsimään jotain uutta ensimmäisen äitiyslomansa aikaan vuonna 2011. Tästä muodostui seuraava haara hänen urapolullaan – Logistikas Oy ja vähän myöhemmin nykyinen työnantaja Logistikas Hankinta Oy.

– Täällä olen päässyt alusta asti näkemään pk-yrityksen koko taloushallinnon kirjon ja siinä kentässä syventämään omaa osaamistani. Syyskuun alusta asti olen toiminut Logistikas Hankinta Oy:n liiketoimintapäällikkönä ja vastaan koko paletista eli asiakkuuksista, 11 hengen tiimistä ja muun muassa äitiyspakkaustuotannon operaatioista, Johanna Lainio summaa.

Raumalla pakattavat Kelan äitiyspakkaukset johdattavat Lainion erään mukavan tapahtuman muistelemiseen.

– Huomasimme alkuvuodesta satunnaistarkistuksissa, että yksi äitiyspakkaus oli lähdössä Mäntyniemeen presidenttiparille. Päätin kirjoittaa mukaan pienen saatteen ja onnittelut henkilökunnaltamme. Kaikkien meidän iloksi, mutta myös hämmästykseksi Jenni Haukio vastasi kirjeeseemme ja kovasti kiitteli kauniista pakkauksesta ja työstä jota teemme. Siitä jäi kyllä hieno muisto koko työporukalle, Lainio kertoo hymyillen.

Koulutus

Restonomi, tradenomi ja melkein valmis ylempi AMK-tutkinto sisältäen muun muassa digitaalisen liiketoiminnan erikoistumiskoulutuksen.

Uran käännekohta

Osuuskauppa Keulan vuosina oivallus, että pystyn tekemään mitä vain, ja että pitää uskaltaa hypätä rohkeasti mahdollisuuksiin joita tarjoutuu.

Työelämään liittyvä motto

Se joka haluaa, keksii keinot. Se joka ei halua, keksii selitykset.