Rinki aamiaistilaisuus - kohtaamispaikka yritysten ja oppilaitosten edustajille 11.2.

Rinki-yhteistyöryhmä kokosi jälleen yritysten ja oppilaitosten edustajat Urastartti-rekrytointitapahtuman aamiaistilaisuuteen ti 11.2. Keskustelun teemoina olivat TET-jaksot ja SAMKin opinnäytetyöt - kuinka ne saadaan hyötykäyttöön. Tilaisuuden aineistot ladattavissa nettisivuiltamme.

Tilaisuudessa keskusteltiin aktiivisesti TET-jaksojen kehittämisestä TATin Suvi Ylikylä-Elersin ja Rauman kauppakamarin Riikka Piispan johdolla. Hajanaiset huomiot olivat:

- Toivotaan sujuvampaa yhteistyötä oppilaitosten ja yritysten välillä myös TET-jaksojen toteuttamisessa. Erityisesti TET-paikkojen saatavuutta voisi parantaa kokoamalla yritysten yhteystietolistan, jotta nuorten olisi helpompaa löytää paikkoja eri toimialoilta. Tätä helpottamaan aletaan työstää listaa yrityksistä, joka olisi jaettavissa opinto-ohjaajille.

- Lukio-TETin osalta toivottiin erillistä tilaisuutta ja benchmarkkaus-kohteita

- Yritysten on syytä nähdä hieman vaivaa jaksojen suunnittelussa. TETiläisen ei tarvitse olla koko ajan työllistetty, vaan jakson aikana jo tutustuminen alaan on arvokasta. Yrityksen harteille jää, kuinka hyvin osataan alaa markkinoida, niin sanotusti kertoa kiinnostava tarina.

- Moni hakee kesätöihin TETin jälkeen. Nuoret ovat toivoneet jopa pidempää TET-jaksoa, esimerkiksi 2 viikkoa.

- Työelämätaidot tuli mainittua useaan otteeseen. Voisiko jo TET-sopimusta tehdessä sopia pelisäännöistä? Miten täytyy esimerkiksi pukeutua tai muuta alaan liittyvää.

- TET-jaksolla on merkityksensä myös työelämätaitojen kehittämisessä. Hienotunteinen ohjaus TET-harjoittelun aikana on kasvatustyötä sekin.

Tilaisuudessa näytetyt aineistot:

- TET-ohje-työnantajalle.pdf
- TET-kyselyn tulokset Suvi Ylikylä-Elersin esitys 11.2.pdf
- Esitys Riikka Piispa.pdf

Muita hyödyllisiä linkkejä:

- Duunikoutsi - sovellus TET-harjoittelijalle ja kesätyöntekijälle: https://www.tat.fi/duunikoutsi/
- Kun koulu loppuu - sivusto: www.kunkoululoppuu.fi/tet
- TATin bisneskurssit: https://bisneskurssit.fi/ ja https://bisneskurssit.fi/opopassi/

SAMKin opinnäytetyöt hyötykäyttöön

SAMKin lehtori Teppo Lundell kertoi monipuolisista mahdollisuuksista hyödyntää opinnäytetöitä ja opiskelijoiden osaamista seudun yritysten ja työnantajien parissa. Lisäksi paikalla oli viisi eri alojen opiskelijaa kertomassa mietteitään tulevasta työurasta, opinnäytetyöpaikasta ja osaamisestaan. Kansainvälisyys on osa SAMKin Rauman kampuksen arkea - opiskelijoita on tälläkin hetkellä 50 eri maasta.

- SAMK Rauman opinnäytetöiden aihepiirejä.pdf

Kyselyt liittyen SAMKin opinnäytetöihin:
Teppo Lundell, 044 710 3531, teppo.lundell@samk.fi