Tiedotteet ja tarinat 2021

Rauman kauppakamarin vuoden 2021 artikkelit

Naiset pörssiyhtiöiden toimitusjohtajina ja johtoryhmissä

Keskuskauppakamarin juuri julkaistussa naisjohtajakatsauksessa tarkastellaan naisten osuutta pörssiyhtiöiden toimitusjohtajina ja johtoryhmissä ja sitä, missä määrin naiset johtavat liike- tai tukitoimintoja ja mitä eroja on havaittavissa erikokoisten yhtiöiden ja eri toimialojen välillä.

Uudet tulostettavat maskiohjeistukset käyttöönne

Uudet maskisuositukset tulivat voiman ja maskeja suositellaan käytettäväksi yli 10-vuotiaille. Tässä ladattavat ohjeistukset käyttöönne.

Teemu Nieminen, Vesa Lakaniemi ja Juha Majalahti. Kuvasta puuttuu Raumana kaupunkikehitysjohtaja Satu Saarinen.

Eurajoki-Eura-Kokemäki-henkilöliikenneselvityksen loppuraportti nyt tarkasteltavissa

Kokemäen ja Rauman kaupungit sekä Eurajoen ja Euran kunnat järjestivät yhteisen lehdistötilaisuuden 14.12.2021 henkilöjunaliikenneselvityksen valmistumisesta.

Uusin kauppakamarilehti on julkaistu!

Uusin lehti luettavissa nettiversiona!

Rauman kauppakamarin kansainvälistymispalkinto jaettiin kahtia: Port Activity App ja Tasmanian-alusten myynticase/Håkan Enlund voittajiksi

Rauman kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunta jakaa Rauman seudulla vuosittain kansainvälistymispalkinnon​. Palkinnon tarkoituksena on antaa tunnustus esimerkillisestä kansainvälisyyden toteuttamisesta ja kannustaa seudun toimijoita kansainvälisyyteen​. Tällä kertaa haluttiin nostaa esille seudun kansainvälisyyden monipuolisuutta ja kytkeä Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijat mukaan valintaprosessiin. Tänä vuonna palkintoraati jakoi palkinnon poikkeuksellisesti kahdelle ehdokkaalle, jotka sattumalta linkittyvät molemmat meriklusteriin.

Rauman kauppakamarin kansainvälistymispalkintokisa päättyy jännittävään finaaliin 9.12. – viisi ehdokasta kisaa voitosta

Rauman kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunta jakaa Rauman seudulla vuosittain kansainvälistymispalkinnon​. Palkinnon tarkoituksena on antaa tunnustus esimerkillisestä kansainvälisyyden toteuttamisesta ja kannustaa seudun toimijoita kansainvälisyyteen​. Tällä kertaa haluttiin myös nostaa esille seudun kansainvälisyyden monipuolisuutta. Kisan semifinaaleihin, eli vaiheeseen, jossa opiskelijaryhmät työstivät esitykset ehdokkaista, eteni viisi todella kovatasoista ja keskenään hyvin erilaista ehdokasta. Voittaja valitaan pitchaus-tilaisuudessa 9.12

Väylä maailmalle – Raumalla satama vahvoissa kantimissa

Rauma ja merenkulku ovat kulkeneet käsi kädessä jo vuosisatoja. Tänäkin päivänä satamatoiminta on tärkeä osa alueellista hyvinvointia monellakin tavalla. Onnistuneen arjen takaa omalta osaltaan Rauman Sataman ja satamaoperaattori Euroports Finland Oy:n tiivis yhteistyö.

Säkylän biokaasupäivässä muistutettiin: Fossiilittomalla tiekartalla näkyy myös biokaasu

Suomen hallitus on asettanut tavoitteeksi saada vaiheittain kuriin liikenteen kasvihuonepäästöt. Kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt tulisi puolittaa vuoteen 2030 mennessä.

Rauma teetti selvityksen kaasutankkausaseman perustamistarpeesta

Rauman kaupunki ja Rauman kauppakamari selvittivät keväällä 2021 kaasutankkausaseman tarpeellisuutta Raumalla. Selvityksen toteutuksesta vastasi Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelija Jari Sarin opinnäytetyön muodossa.

Meillä on töitä -kesärekrykampanja tulee nyt komeampana kuin koskaan!

Eurajoen satamaoperaattori EcoPorts Finland Oy:n toimitusjohtaja Kaisa Castrén

Eurajoen sataman palvelut mahdollistavat yritysten kasvua ja kehittymistä

Olkiluodon ydinvoimalan kyljessä sijaitsee monelle maakunnassa asuvallekin tuntematon logistiikkapalvelu, Eurajoen satama. Satamaa operoivan EcoPorts Finland Oy:n toimitusjohtaja Kaisa Castrén nauttii silmin nähden työstään, jossa asiakkaiden toiveet ja sääolosuhteet vaihtelevat päivittäin. Useimmiten sataman rannassa kuitenkin on Castrénin mukaan aurinkoista, vaikka kymmenen kilometrin päässä sisämaassa sataisikin.

Satakunnan logistiikkafoorumi keräsi väkeä Raumalla 15.11.2021 - tässä kuvagalleria

Logistiikan pelikenttä muuttuu: tilaus-toimitusketjuja uusitaan, globaaleita kuljetusreittejä ja -muotoja tarkastellaan kriittisesti niin kustannusten, toimitusvarmuuden kuin vastuullisuudenkin näkökulmista. Kaupan alaa murtavat niin kuluttajien ostotottumukset kuin vahvat alustatalouden toimijat. Tilaisuudessa haettiin vastauksia kysymykseen: miten suomalaiset tuotantoyritykset, kauppa ja logistiset toimijat pärjäävät kilpailussa?

Gallup | Liikenne

Haastattelimme henkilökuljetusalan ammattilaisia alan nykytilanteesta ja miltä tulevaisuus heidän näkökulmastaan näyttää.

Uusin kauppakamarilehti on julkaistu!

Uusin lehti luettavissa nettiversiona!

Opas: Askeleet EU:n kauppasopimusten hyödyntämiseen

Vauhtia vientiin ja kilpailuetua markkinoilla – Keskuskauppakamari julkaisi oppaan kauppasopimusten hyödyntämiseksi

Keskuskauppakamari on julkaissut oppaan, joka auttaa yrityksiä EU:n kauppasopimuksien ja tullietuuksien hyödyntämisessä tavarakaupassa. Edut ovat saatavilla kaikille, mutta niiden hyödyntäminen vaatii yrityksiltä kauppasopimusehtojen ymmärtämistä, muistuttaa Keskuskauppakamarin kansainvälisen kaupan asiantuntija Hannele Visuri.

Pyhäjärviseudun elinvoimafoorumi 2021

Kuinka löydämme osaajat yrityksiin myös tulevaisuudessa? Teemoina ovat tällä kertaa elinikäinen oppiminen ja koulutusmahdollisuudet.

Kauppakamarikysely: Lähes puolet yrityksistä haluaa lisätä työperäistä maahanmuuttoa

Lähes puolet kauppakamarien kyselyyn vastanneista yrityksistä pitää työperäisen maahanmuuton lisäämistä tärkeänä tai erittäin tärkeänä keinona osaavan työvoiman turvaamiseksi. Lähes 60 prosenttia vastanneista kaipaa hallitukselta toimia, joilla Suomessa olevien maahanmuuttajien työllistymistä parannetaan. Tiedot käyvät ilmi kauppakamareiden jäsenyrityksille tehdystä kyselystä, johon vastasi lähes 1300 yritystä eri puolilta Suomea.

Kauppakamarikysely: Satakunnassa lähes 79 prosenttia yrityksistä kärsii kohtaanto-ongelman takia työvoimapulasta - Rajoittaa merkittävästi yritysten kasvua ja liiketoimintaa ​​​​​​​

Kauppakamareiden jäsenyrityksille suunnatun kyselyn mukaan lähes 79 prosenttia satakuntalaisista yrityksistä (vrt. 74 % kaikista vastaajista) kokee pulaa tai paljon pulaa osaavasta työvoimasta. Jopa 64 prosenttia yrityksestä (vrt. 68 % kaikista vastaajista) arvioi, että kohtaanto-ongelmasta johtuva pula osaavasta työvoimasta on rajoittanut yritysten kasvua ja liiketoimintaa. Talouskasvu sakkaa, jos korjaavia toimenpiteitä ei tehdä vauhdilla, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Mikko Valtonen.

Rauman kauppakamarin kysely koronapassista - yli 80 % kannattaa

Rauman kauppakamarin jäsenkyselyyn vastanneista kannattaa koronapassia 82 %. Vastanneista 9 % vastusti passin käyttöönottoa ja 9 % ei ottanut asiaan kantaa. Koronapassin käyttöönoton hyödyt ja heikkoudet nousevat esiin kyselyn avoimissa vastauksissa.

Pääkirjoitus: Rauman seudusta entistäkin vahvempi logistiikan ja liikenteen keskus

Rauman seudusta entistäkin vahvempi logistiikan ja liikenteen keskus

Seaside Industry Park Rauma - meriteollisuuspuisto, kuva: www.seasideindustry.com

Rauman meriteollisuuspuistossa uusia tuulia osaamisen kehittämisessä yritysten ja oppilaitosten yhteistyönä

Tavoitteina uudenlaisessa konseptissa on osaajien saatavuus sekä seutukunnan, meriklusterin ja oppilaitosten veto- ja pitovoima. Oppimisympäristön kehittämisen alkuun saattamiseksi on nyt saatu rahoitusta: projektipäällikköä rekrytoidaan elokuussa.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Ville Kajala. Kuva Liisa Takala.

Pk-yrityksen hallituksen jäsen on keskimäärin 53-vuotias mies – Keskuskauppakamari kannustaa monimuotoisuuteen

Pienten ja keskisuurten yritysten hallituksen jäsen on keskimäärin 53-vuotias ja naisten osuus pk-yritysten hallituksissa on 25 prosenttia, selviää Keskuskauppakamarin julkaisemasta selvityksestä.

Gallup | Vienti

Mitä vinkkejä sinulla on antaa vientiä aloittavalle yritykselle?

Suomen vienti jatkaa 8 prosentin kasvussa – matkustusrajoitukset jarruttavat kasvua, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori

Kesäkuussa Suomen vienti jatkoi kasvuaan. Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan alkuperätodistusten kysyntä kasvoi maalis-kesäkuussa peräti 8 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. EU:n ulkopuolelle suuntautuvaa vientiä varten yritykset hakivat kesäkuussa kauppakamareista yhteensä 6226 alkuperätodistusta, mikä on jopa enemmän kuin viennin ennätysvuonna 2019, jolloin määrä oli 6217.

Tervetuloa päivittämään osaamisesi - syksyn koulutuskalenterit on nyt julkaistu!

Syksyn koulutuskalenterit on nyt julkaistu! Luvassa useita ajankohtaiskoulutuksia lähitoteutuksina ja etäyhteyksin. Huomioimme toteutuksissa erityisen huolellisesti koronarajoitteet.

Henrik Dettmannin esitys liittyen joukkojen johtamiseen työelämän murroksessa kuultiin huhtikuisessa Talous & Tekniikka -virtuaaliseminaarissa.

Kukaan ei heitä tahallaan ohi

Susijengin valmentaja Henrik Dettmann on kuuluisa kyvystään rakentaa yksilöistä menestyvä koripallojoukkue. Menestyvä urheiluvalmentaja voi tarjota uutta ajateltavaa johtamiseen, ainakin siihen, kuinka erilaisista yksilöistä rakennetaan voittajatiimi.

Suuri Veroselvitys: Hyvä talouskehitys siivitti verotuotot kasvuun ennen koronakriisi

Julkisen talouden vero- ja maksutuotot kasvoivat tasaisesti vuoteen 2019 saakka ja suurin osan tästä potista syntyi yritystoiminnan yhteydessä. Keskuskauppakamarin Suuresta Veroselvityksestä selviää, että vuonna 2019 yritykset maksoivat ja tilittivät veroja ja veronluonteisia maksuja noin 69 miljardia euroa. Tämä on viisi miljardia euroa enemmän kuin vuonna 2017.

Katariina Vähä-Ettala

Globaalit tuulahdukset tuntuvat myös rengas- ja vannekaupassa

Moni tuntee VRP-Mäkelä Oy:n Kasitien varrella Eurajoen keskustan kohdalla sijaitsevasta toimipaikasta sekä oivaltavasta markkinoinnista eri kanavissa. Hyvän paikallisen palvelun ja laajan valikoiman ohella on rengas- ja vannekaupassa menestyäkseen pysyttävä kärryillä myös markkinatrendeistä ja teknologian kehityksestä. Toimiala on yhtä lailla osa globaalia markkinataloutta kuin mikä tahansa muukin.

Riikka Piispa, Rauman kauppakamarin toimitusjohtaja.

Pääkirjoitus: Mitkä vaalit näistä tulee?

Kesäkuiset kuntavaalit lähestyvät ja tunnelma poliittisella kentällä tiivistyy.

Muutoksia Rauman kauppakamarin hallitukseen kesken kauden

Emmiliina Kujanpää | Johtava veroasiantuntija

Kolme vinkkiä osakeyhtiön veroilmoitukseen vuodelta 2020

Verohallinto on päättänyt pidentää joulukuussa 2020 tilikautensa päättäneiden yhteisöjen ja yhteisetuuksien veroilmoituksen jättöaikaa kuukaudella toukokuun 2021 loppuun saakka. Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää antaa kolme vinkkiä osakeyhtiön veroilmoituksen täyttämiseen.

Elintarvikealan vetovoima kasvuun alueellisella yhteistyöllä

Satakunta on vahva alue elintarviketuotannossa, jossa yksi merkittävä tekijä on
Säkylässä toimiva Apetit. Kasvava osaajien tarve edellyttää alueellista yhteistyötä.
Seudun yritykset ovatkin lähteneet rakentamaan uusia toimintatapoja yhteistyössä
Pyhäjärvi-instituutin ja Rauman kauppakamarin kanssa aloitetun Osaamista
Satakunnan kasvaville aloille -työskentelyn avulla.

Milleniaalit ovat jo enemmistössä työelämässä – mitä odotuksia heillä on johtamisen suhteen?

Milleniaaleiksi kutsutaan vuosina 1980-2000 syntynyttä sukupolvea, joita on jo lähes 50 prosenttia työssäkäyvistä. Millä taustatekijöillä on ollut vaikutus milleniaalien tapaan ajatella? Mitkä tekijät milleniaalit kokevat arvokkaiksi ja miten heidät saa sitoutumaan työpaikkaansa? Millaisia odotuksia heillä on esimiehiään kohtaan? Organisaatiopsykologi, kirjailija Karoliina Mellanen piti kiinnostavan esityksen tammikuussa toteutetussa Rauman kauppakamarin ja Rauman kaupungin yhteisessä johtamisen teemawebinaarissa.

Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori. Kuva: Liisa Takala

Kauppakamarin vientiyrityskysely: Yli 60 prosenttia yrityksistä uskoo viennin kasvuun koronan keskellä – matkustusrajoitukset pahin viennin este

Jopa 62 prosenttia yrityksistä uskoo vientinsä kasvuun, ellei Euroopan paheneva koronatilanne ja uudet rajoitukset uhkaa lupaavasti toipuvaa vientiä, osoittaa kauppakamarin vientiyrityskysely. Peräti 81 prosenttia vientiyrityksistä kokee jo nyt epäselvät matkustusrajoitukset pahimmaksi viennin kasvun esteeksi ja toivoo hallitukselta oikeinmitoitettuja toimia talous ja terveys huomioiden.

Hyvä hallitustyö liiketoimintasi tukena

​​​​​​​Hyvät hallitustyön käytännöt ja oikeanlaiset osaajat tukevat yhtiön johtamista sen elinkaaren eri vaiheissa ja odottamattomissakin käänteissä. Hallitukset töihin! kehitysohjelman avulla voit puolueettoman asiantuntijan avulla tarkastella, kuinka oma hallitustyönne tukee tulevaisuuden tavoitteiden saavuttamista.

Rauman kaupungin tiedote ja vetoomus elinkeinoelämälle 24.2.2021

Rauman huonontuneesta koronatilanteesta johtuen tartuntariski on kasvanut. Nyt on yhteisvastuun aika! Jaamme Rauman kaupungin sote-toimialajohtaja Satu Helinin ja Rauman kaupunginjohtaja Johanna Luukkosen vetoomukset verkostollemme.

Rauman kauppakamari iloitsee Rauman seudun vahvasta sijoituksesta EK:n Kuntarankingissa

Käytännön toimintaohjeita kun covid-19 iskee työpaikalle

Tilanne koronapandemian osalta alkaa olla Rauman seudulla hälyttävä. Nyt tarvitaan kärsivällisyyttä ja huolellisuutta, jotta tilanne saadaan takaisin haltuun!
Tartuntatilanteessa tärkeintä on tiivis yhteistyö tartuntatautiviranomaisten kanssa.
Tässä perjantaina 12.2. toteutetun "Mitä tehdä jos COVID-19 iskee työpaikalle?" - webinaarin aineistot ja tallenteet esityksistä käyttöönne.

Mitä tehdä, kun COVID-19 iskee työpaikalle?
─ SAMK ja Rauman kauppakamari järjestävät ajankohtaisen täsmäwebinaarin

Satakunnan alueen yritysten keskuudesta on noussut tarve saada tietoa, miten toimia, kun korona iskee työpaikalle. Koronan torjuntaan on paljon ohjeistuksia, mutta tilanteen hoitamiseen käytännössä ohjeita on tähän mennessä ollut vähemmän saatavilla.

Veljet Mäkilä toimitusjohtaja, Jani Peltonen

Korjausrakentamisen osaamista ympäri Satakuntaa

Rakennusten korjausvelka on ehtinyt kasvaa Suomessa huomattavaksi. Tämä on avannut markkinoita myös yli 40 vuotta toimineelle korjausrakennusyritys Veljet Mäkilä Oy:lle, jonka työmaita näkeekin tasaisesti ympäri Satakuntaa. Yrityksen toimitusjohtaja Jani Peltonen avaa hieman ajankohtaista tilannetta rakennusalalla sekä kommentoi osaamisen tasoa ja sen tarpeita yrityksen näkökulmasta.

Lassi Ojala, RauHeat Oy:n toimitusjohtaja.

​​​​​​​LVI-menestyjän pelikenttänä koko Suomi

RauHeat Oy:llä on takana jo yli 50 000 LVI-tuotteiden toimitusprojektia yli maakuntarajojen ja jopa Ruotsiin asti. Visiona LVI-tuotteiden maahantuontiyrityksellä on olla tunnettu täsmällisestä toimituksesta, palveluhenkisyydestä sekä markkinoiden laadukkaimmista LVI-tuotteista. Yrityksen toimitusjohtaja Lassi Ojala kertoo, mitä yritykselle kuuluu ja mitä osaaminen RauHeat Oy:llä merkitsee.

Opiskelijajärjestöistä kontaktipintaa Tampereen yliopiston tekniikan opiskelijoihin

Rauman kauppakamarin ICT-valiokunta toteutti joulukuussa etätapaamisen Tampereen yliopiston opiskelijajärjestöjen edustajien ja valiokunnan jäsenten kesken. Tampereen yliopistossa opiskellaan esimerkiksi automaatio-, sähköenergia-, tieto- ja tietoliikennetekniikkaa. Moni opiskelija työllistyy jo opiskeluaikana, joten yritysten on tehokkainta kontaktoida opiskelijat opiskelupaikkakunnalla.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Liisa Takala ​​​​​​​​​​​​​​

Kauppakamarien koronakyselyt: Koronavuosi kohteli toimialoja eri lailla – majoitus- ja ravitsemusalalla synkintä, teollisuus ja kauppa pärjäsivät keskimääräistä paremmin, rakentaminen vasta odottaa huonoimpia aikoja

Koronavuosi kohteli yrityksiä ja toimialoja eri tavoin. Koronaepidemian takia hyvin iso osa yrityksistä on ollut vaikeuksissa, mutta toiset vielä suuremmissa vaikeuksissa kuin toiset. Kauppakamareiden maalis-joulukuun aikana jäsenyrityksille tekemistä laajoista kyselyistä selviää, että epidemia on kohdellut kaltoin erityisesti pieniä yrityksiä kaikilla toimialoilla. Toimialoista pahimpia kärsijöitä on ollut majoitus- ja ravitsemusala.